1

اقدام دستگاه دیپلماسی برای صادرات مجدد محصولات کشاورزی به عراق

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه استان‌هایی در ایران، به خصوص استان خوزستان متکی به ظرفیت‌های صادراتی حوزه کشاورزی هستند، بر لزوم اقدام دستگاه دیپلماسی برای برقراری صادرات مجدد محصولات کشاورزی ممنوع‌شده به عراق تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایسنا؛ شهلا عموری با اشاره به وضعیت صادرات خوزستان به کشور عراق، اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست امسال، صادرات انواع کالاهای تولیدی از مبادی گمرکی شلمچه، چذابه، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، بندر امام خمینی(ره)، خرمشهر، آبادان و اهواز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۸ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به ممنوعیت اعمال‌شده از سوی کشور عراق برای واردات ۲۹ قلم محصولات کشاورزی، افزود: با توجه به اینکه کشور عراق در سال جاری واردات ۲۹ قلم از کالاهای کشاورزی را از طریق مرزهای جنوبی خود ممنوع اعلام کرده است، گرایش فعالیت تجارت خارجی از مرزهای استان خوزستان به ویژه پایانه مرزی چذابه نسبت به گذشته متفاوت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در حال حاضر محصولاتی مانند ایزوگام، کاشی، سرامیک، سنگ مرمر و گرانیت، ظروف یکبار مصرف، مصنوعات پلاستیکی، بلور و شیشه، لوله پلی‌اتیلن، موکت و فرش، سیمان سفید، یونولیت، گچ، خیارشور و ترشی، رب گوجه فرنگی، بیسکوییت و تافی، خمیرمایه و کشمش از جمله کالاهای صادراتی از مرز چذابه به کشور عراق هستند.

عموری ادامه داد: علاوه بر این اقلام نیز محصولات کشاورزی که از مرزهای جنوبی اجازه واردات به عراق را دارند شامل پیاز، پرتقال، نارنگی، سیب درختی، کیوی، انار، لیموترش و لیموشیرین هستند که در آمار صادراتی ۹ ماهه ابتدای امسال از خوزستان این اقلام سهم قابل توجهی دارند.

وی بیان کرد: عراق ممنوعیت‌های صادرات محصولات کشاورزی را برای حمایت از تولید داخلی خود اعمال کرده است در حالی ‌که توانایی تولید کل محصولات مورد نیاز را ندارد. در مقابل نیز استان‌هایی در ایران، به خصوص استان خوزستان متکی به ظرفیت‌های صادراتی حوزه کشاورزی هستند؛ از این رو دستگاه دیپلماسی باید برای برقراری صادرات مجدد محصولات کشاورزی ممنوع‌شده به عراق، چاره‌ای بیاندیشد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا