1

الزام افزایش مصرف شیر و لبنیات در شرایط آلودگی هوا برای گروههای سنی کودک و سالمند

در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، افزایش مصرف شیر و لبنیات برای تمامی افراد بویژه کودکان وسالمندان توصیه و الزام می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، عوارض ناشی از افزایش آلاینده ها بر سلامت مردم، اهمیت توجه به این مشکل را بیشتر می کند. قبل از این که سراغ سوال اصلی، یعنی کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا به وسیله غذاها برویم، باید ببینیم آلودگی هوا چه تأثیری روی بدن می‌گذارد و تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن به خاطر آلودگی هوا به وجود می‌آید، کدام است. وقتی می‌گوییم هوا آلوده است، اغلب به این معنی است که هیدروکربورهای ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی در هوای تنفسی ما پخش شده‌اند. این هیدروکربورها سرطان‌زا هستند.آنچه که در این زمان بیشتر در رسانه‌ها شنیده می‌شود بحث ارتباط این آلودگی با سیستم تنفسی است و تاکید بیشتر صاحبنظران بر محور حفاظت از این سیستم و یا عوارض وارده به آن است.

بر اساس مطالعات و تحقیقات تاکید و توصیه کارشناسان بهداشت و تغذیه مبنی بر افزایش مصرف شیر و لبنیات برای تمامی افراد بویژه برای گروههای سنی در معرض خطر شامل کودکان و سالمندان می باشد که کمک بزرگی در جهت کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی است . در بین گروه‌های مختلف مواد غذایی، گروه شیر و لبنیات تاثیر ویژه‌ای در افزایش توان بدن برای مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. شیر کامل‌ترین غذا و سر شار از مواد مغذی است که عمده نیازهای بدن انسان را از کودکی تا کهنسالی تامین می‌کند، این نوشیدنی حیات بخش  که منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B و A، قند، چربی و انرژی است ،برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، توصیه می شود. مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود. این گروه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل ملاحظه‌ای کلسیم، فسفر و منیزیم سبب اشغال گیرنده‌های این مواد در سطح سلول‌ها شده و به شکل رقابتی مانع از جذب سایر فلزات دو ظرفیتی موجود در هوای آلوده نظیر سرب و بروز بسیاری از عوارض می‌شود. مصرف شیر، دوغ و ماست های “پروبیوتیک” برای مقابله با آلاینده های هوا انتخاب بهتری به شمار می روند. آلاینده های موجود شامل ترکیبات مختلفی است که از طریق هوای تنفسی وارد بدن شده، آثار مخرب آن روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق بر جای مانده در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند.از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین “د” از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین “د” از شیوع بالایی بر خوردار است. لبنیات التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را  به طور چشمگیری کاهش می دهند . لذا شرکت شیر صنایع شیر ایران (پگاه) به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غذای سالم، افزایش سطح آگاهی عموم مردم بویژه استان تهران و ترویج فرهنگ مصرف شیر و غذای سالم به خصوص شیر و فرآورده های آن را مسئولیت اجتماعی خود می داند  و با تولید محصولات سلامتی محور غنی شده با ویتامین ها و پروبیوتیک ها همواره پرچمدار سلامتی در جامعه بوده و بر افزایش مصرف شیر و فرآورده های شیری تاکید موکد دارد .

کودکان و سالمندان به اضافه بیماران قلبی عروقی و بیماران ریوی، از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل آلودگی هوا هستند و بهتر است خانواده‌ها بیشتر مراقب رژیم غذایی این افراد باشند ضمنا محصولات  سلامتی بخش پگاه  که بیش از ۶۰۰ نوع می  باشد در اکثر فروشگاهای بزرگ وکوچک نمایندگی های پگاه، سازمان میادین میوه و تره بارشهرداری و تمامی فروشگاههای مواد غذایی قابل دسترس است.

نویسنده: سید عباس موسوی، مدیر روابط عمومی پگاه تهران وکار شناس امور اجتماعی