1

انتقاد صریح رئیس فدراسیون تشکل های صنایع غذایی و کشاورزی از اموربین الملل جهاد کشاورزی

رئیس فدراسیون تشکلهای کشاورزی وصنایع غذایی گفت: عدم همکاری و بی پاسخ ماندن نامه های فدراسیون توسط امور بین الملل جهاد کشاورزی باعث قطع همکاری های فدراسیون تشکلهای صنایع غذایی و سازمان خواربار جهانی شد .

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، محسن نقاشی، گفت: فدراسیون صنایع غذایی در زمینه امور بین المللی جلسات مختلف با افراد مختلف از جمله دکتر صبوری مدیرکل امور اقتصادی وزارت خارجه کشورمان داشته است که ایشان نیز همکاری های بسیار مثبتی با ما داشتند و وزارت خارجه در جهت معرفی فدراسیون به سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف اقدامات موثری انجام داده است و هم اکنون فدراسیون با چند تشکل بین المللی ارتباط برقرار کرده است.

نقاشی خاطر نشان شد توسعه صنایع غذایی و ماشین سازی در کشور صرفاً تلاش صاحبان صنایع بوده است و هیچ ارگانی سهمی در این زمینه نداشته است و تلاش داریم از دانش روز کشورهای توسعه یافته توسط تشکل های پیشرفته بهره مند شویم.

رئیس فدراسیون صنایع غذایی نقش تشکلهای صنایع غذایی در کشورهای توسعه یافته را اینگونه ارزیابی می کند که علل پیشرفت صنایع غذایی در آمریکا و اروپا درک صحیح از تشکل بوده است. دولت ها تمامی امور مربوط به صنوف را به تشکل ها واگذار نموده اند و تصدی گری امور به دست تشکل ها است.

وی افزود: وزارت کشاورزی فنلاند با آن وسعت صادرات محصولات کشاورزی و منابع طبیعی، ۷۰۰ نفر پرسنل دارد، چون تمام امور توسط بخش خصوصی و تشکل ها صورت می گیرد، این در حالیست که در کشور ما تعداد افراد شاغل در وزارت جهاد کشاورزی ۸۴۰۰۰ هزار نفر است.

نقاشی اضافه کرد: در کشور ما حتی با توجه به آنکه قانون، تشکل ها را به رسمیت می شناسد و باید تصدی گری به تشکل ها واگذار شود اینکار صورت نمی گیرد و متاسفانه با این امر دولتی ها زاویه شدید دارند.

وی همچنین نتیجه جلسات فدراسیون با سازمان خوار و بار جهانی (فائو) را اینگونه تشریح نمود و گفت : سازمان فائو یک سازمان بین المللی است و بنا بر قانون، ارتباطات فائو در ایران با وزارت جهاد کشاورزی می باشد و در این راستا فدراسیون با گذشت هفت خان دو جلسه موثر با آن سازمان داشته است البته هفت خانی که عرض می کنم از ناحیه فائو نبوده بلکه آنها بسیار سیستم منظم و مدونی دارند متاسفانه این مشکل از طرف واحد روابط بین الملل وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی کشور افزود : هردو جلسه فدراسیون با نماینده سازمان فائو بسیار خوب بود، خواسته ما به روز رسانی و آموزش های درخواستی مان در زمینه محصولات صنایع غذایی و کشاورزی و ساخت ماشین آلات صنایع غذایی و کشاورزی بود و نماینده سازمان ملل هم بااستقبال از این موضوع گفت: که اساسا شرح وظایف فائو همین است که بتوانیم در جهت ارتقای کمی و کیفی غذا با کشورها همکاری کنیم و این امر در خیلی از کشورهای در حال توسعه انجام شده است و از اینکه فدراسیون در این امر پیش قدم شده است ابراز خشنودی کردند.

وی ادامه داد: نماینده فائو پیشنهاد داد به منظور تسریع در کار و جلسات پیوسته مانند تمام کشورها جهاد کشاورزی فدراسیون را در این امر معرفی نماید که این امر باعث تسریع در امور خواهد شد و در خواست این موضوع به روابط بین الملل داده شد که پس از نامه ها و تلفن ها و پیگیری ها بعد از گذشت یکسال و چند ماه جواب داده نشده است که این مورد را حتما با آقای دکتر خاوازی وزیر محترم در میان خواهیم گذاشت که انشالله این امر انجام گیرد.

محسن نقاشی در ادامه درباره ارتباط مستقیم فدراسیون صنایع غذایی با فائو گفت: فدراسیون نامه ای در خصوص محکومیت تحریم های غذا و مشکلات حواله های بانکی واحد های غذایی به سازمان فائو تهیه کرد که متاسفانه بنا به دلایلی که گفته شد موفق به ثبت در فائو نشدیم و اطلاع ندارم که روابط بین الملل در این خصوص اقداماتی داشته است یا خیر.

در پایان رئیس فدراسیون صنایع غذایی با خطاب قرار دادن وزارت جهاد کشاورزی گفت: این پرسش از کارمند روابط جهاد کشاورزی است که چرا در این امر بسیار مهم ملی مانع تراشی می کنید؟ آیا با این مانع تراشی هایی که برای بخش خصوصی ایجاد کرده اید به کشور لطمه وارد نکرده اید ؟
آیا در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن به راه انداخته است نامه به سازمان ملل و محکومیت تحریم ها لازم نبود؟
آیا ظرف این چند سال کمک های آموزشی سازمان ملل نمی توانست برای کشور مفید و موثر باشد؟

از آقای دکتر خاوازی وزیر محترم جهاد کشاورزی و آقای مهندس کشاورز مشاور عالی ایشان تقاضا میشود بحث آموزش بخش غذا و کشاورزی را توسط کارشناسان سازمان فائو با فدراسیون و ارتباطات دستورات جهادی در این خصوص صادر فرمایند و این افراد را ملزم به پاسخگویی نمایند.

سرویس خبری: صنعت غذا