1

اولین دریافت کننده مدال افتخار صادرات ایران:صنعت پاستا الگوی صنایع دیگر باشد/پاستای ایرانی در بازار جهانی مشتریان وفادار دارد

رئیس هیأت مدیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران از موفقیت این صنعت برای حضور در بازارهای بین المللی خبر داد.
به گزارش اگروفودنیوز ،مرتضی سلطانی در گفتگو با برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد گفت: با توجه به اهمیت سلامت غذایی و آگاهی مردم از ضرورت این توجه امروز شاهد هستیم پاستا به عنوان غذایی سالم در میان مصرف کنندگان داخلی شناخته شده است و این شناخت در کنار ارتقا کیفیت این محصول شرایطی را فراهم آورده تا امروز صنعت پاستای ایران در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد.
وی افزود: غله نعمت برجسته ای است که خدا به انسان عرضه کرده و ماکارونی محصولی است که از این نعمت بهره برده است؛ ماکارونی از مغز گندم دوروم تولید می شود و فرایند تولید به صورت کاملاً غیر یدی است، از آسیابانی تا بسته بندی به طور پیوسته فرایند بهداشتی را طی می کند و این امر در کنار عوامل دیگرسرانه مصرف ماکارونی را در ایران بالا برده است.
این کارآفرین برتر کشور قیمت مناسب، و ماندگاری قابل قبول این ماده غذایی را از دیگر عوامل رشد سرانه مصرف برشمرد و تأکید کرد: بالا رفتن سرانه مصرف پاستا در ایران و اعتماد مصرف کننده به برند داخلی این ماده غذایی، صنعت پاستا را به عنوان صنعتی موفق در بحث صادرات تبدیل کرده است.
وی درخصوص مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نیز تشریح کرد: ما به لحاظ کیفی و کمی همه نوع گندم داریم؛ و فرهنگ برداشت و ترکیبات را باید مورد توجه قرار دهیم، کشاورز ما می بایست در هنگام انتقال تفکیک محصولات را مدنظر قرار دهد، تا گندم دوروم مورد نیاز این صنعت با محصولات دیگر مخلوط نشود که جداسازی آن، صنعتگر را دچار مشکل کند. امروز خوشبختانه نوع ایرانی گندم دوروم که گندم مرغوب جهت تولید پاستا است دست کمی از گندم دوروم دنیا ندارد.
اولین دریافت کننده مدال افتخار صادرات کشور در ادامه اظهار کرد: ما روزی وارد کننده ماکارونی بودیم ولی امروز صنعت ماکارونی ما حرف برای گفتن دارد و ما امروز با صادرات قابل توجه در این حوزه داعیه بهترین تولیدکنندگان ماکارونی را در دنیا داریم. و این موفقیت برمی گردد به رشد فکری و سلیقه و نگاه مصرف کننده ملی؛ تولید کننده به سراغ آنچه مصرف کننده می طلبد می رود؛ ما این پیام را از دنیا دریافت کردیم که اگر می خواهیم با محصولات خارجی رقابت کنیم باید کیفیت و حتی بسته بندی خوب داشته باشیم. فراموش نکنیم مصرف کننده ملی است که مشوق تولید کالای با کیفیت ایرانی می شود.
وی ادامه داد: اگر امروز صنعت ماکارونی تحول چشمگیر دارد، اگر واردات پاستا به ایران دیگر توجیه ندارد و واردات قابل توجهی را شاهد نیستیم ، از آنجا نشأت می گیرد که مصرف کننده به این باور رسیده است کیفیت و قیمت پاستای ایرانی قابل رقابت با رقبای خارجی است.
ما مشتریان وفادار به برند در سرزمینمان داریم و این یعنی اعتماد دو طرفه بین تولید کننده پاستا و مصرف کننده اتفاق افتاده است.
مرد اول صنعت پاستای ایران در خصوص ثبات قیمت این کالای ایرانی در دوسال گذشته نیز گفت: دوسال است افزایش قیمت برای پاستا اتفاق نیافتاده است، پیام این ثبات قیمت این است که صنعت پاستا کیفیت، قیمت و تولید انبوه را در دستور کار خود قرار داده است و می تواند الگویی برای صنایع دیگر باشد.
وی افزود: یکی از برندهای پاستای ایرانی بعد از باریلا دومین تولید کننده پاستا در دنیا است، و ما در دنیا مشتری وفادار برای برندهای پاستای ایرانی داریم.
مرتضی سلطانی خاطرنشان کرد، افزایش قدرت ایران در صادرات پاستا ضمن جلوگیری از خروج ارز شرایطی را فراهم می آورد تا صنایع دیگر ضمن الگو برداری از این صنعت در مسیر اقتصادی درون زا و اشتغال آفرین گام بردارند.
وی در پایان صحبتهای خود گفت: از بیست دوره برگزاری مراسم روزملی صادرات، که هرساله برگزار می شود، اولین برندی که از ابتدای انقلاب مدال افتخار صادرات را دریافت کرد یکی از برند های صنعت پاستا بود و این مهر تأییدی است بر پیشرفت چشمگیر صنعت پاستای ایران.