1

ایجاد پایلوت دستگاه کودساز در یکی از مدارس شهر تهران

پژوهشگران پارک علم و فناوری البرز با طراحی و ساخت دستگاه کودساز توانستند این دستگاه را در یکی از مدارس شهر تهران نصب و راه‌اندازی کنند.

حمید عباسعلی‌زاده، مجری طرح با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه کودساز (کمپوستر) گفت: این دستگاه یک دستگاه کودساز صنعتی است که بدون تولید شیرابه و بو از پسماندهای آلی کود تولید می‌کند.

وی عنوان این دستگاه را بیوکمپوستر ذکر کرد و یادآور شد: در بیوکمپوسترها پسماندهای خانگی، اداری و صنعتی تر به کود تبدیل می‌شوند.

عباسعلی‌زاده با اشاره به نحوه عملکرد این دستگاه یادآور شد: این دستگاه با عملکرد هوازی حرارتی و بیوتکنولوژیکی خود قادر است پسماندهای آلی را بدون تولید شیرابه و بو تبدیل به کودهای مورد استفاده در امر کشاورزی و باغبانی کند.

 

مجری طرح از کاربردی شدن این دستگاه در حوزه پسماند مدارس خبر داد و اظهار کرد: این دستگاه در مجتمع دخترانه غیر دولتی صبا منطقه ۴ تهران نصب و راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان آینده‌سازان جامعه هستند، یادآور شد: انتخاب مدرسه به عنوان پایلوت نصب و راه‌اندازی دستگاه کمپوستر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که به منظور نهادینه کردن فرهنگ زیست‌محیطی در جامعه باید از سنین کودکی و نوجوانی آموزش‌های لازم را آغاز کرد.

به گفته این محقق، نصب و راه‌اندازی این دستگاه در مدارس، نه تنها  یک گام موفق در امر فرهنگ‌سازی حفظ محیط زیست در کشور است، بلکه می‌تواند راهی برای گسترش و توسعه صادرات این محصول و فرهنگ محیط زیست به کشورهای مجاور نیز باشد.