1

بازار الکترونیکی چگونه به امنیت غذایی جهان کمک می‌کند؟

فائو اعلام کرد: جهان با سرعت زیادی به سمت استفاده از فن‌آوری و سیستم‌های دیجیتال در بخش کشاورزی و راه‌اندازی بازارهای الکترونیکی برای تامین امنیت غذایی حرکت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سازمان خوارو بار کشاورزی(فائو) تاکید می‌کند، در شرایطی که منابع تولید غذا مانند آب و خاک هر روز محدودتر می‌شود استفاده از فن‌آوری نوین می‌تواند به تامین امنیت غذایی در جهان کمک کند.

استفاده از سیستم‌های دیجیتال مانند تبلت، موبایل، پهپادها و هر چه مربوط به فن آوری نوین باشد، در بخش‌های ماهی‌گیری، گردشگری و کشاورزی امروزه نقش برجسته‌ای دارد و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها می‌شود و نیز تاثیر شگرفی در رشد اقتصادی و ارتقای وضعیت اجتماعی دارد.

سیستم‌های دیجیتال جدیدترین علوم مرتبط با بخش‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد و مدیران از این طریق می‌توانند آنها را بهتر هدایت و راهنمایی کنند، ضمن اینکه اطلاعات در حوزه‌های میزان تولید و مصرف به سیستم بازار رسانی و نظام توزیع و در نهایت ثبات قیمت بازار کمک می‌کند.

سازمان خواروبار جهانی اعلام کرده است: جزایر کوچک در حال توسعه موسوم به «اس آی دی اس» تمام چالش های خود را در حوزه تولید و امنیت غذایی از طریق این سیستمهای دیجیتال در اختیار همدیگر قرار می‌دهند، مثلا اطلاعاتی مانند: این منطقه تا چه میزان در معرض بلایای طبیعی قرار دارد ، و یا آسیب پذیری‌اش درباره این حوادث طبیعی چقدر است؟ و ضعف زیرساخت‌ها به چه میزان است؟

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهد که چه میزان غذای این منطقه به صورت محلی تولید شده و چه میزان از طریق واردات تامین می‌شود، آمار دقیقی از بیماری‌های مرتبط به کمبود تغذیه را در اختیار قرار می‌دهد، و حتی نشان می‌دهد که این شرایط پس از بحران بیماری کووید ۱۹ چه وضعیتی پیدا کرده است.

آمارها همچنین اهداف سال ۲۰۳۰ که برای امنیت غذایی طراحی شده و نیز فاصله‌ای که با این اهداف وجود دارد را مرتب رصد و گزارش می‌کند.

در این میان کشاورزی و غذای ملل متحد به توسعه پایدار غذای کشاورزی تاکید می‌کند که همه کارها باید در نهایت به توسعه پایدار بینجامد یعنی برایند همه اقدامات در طولانی مدت هم افزایی در مسیر افزایش تولید و امنیت غذایی داشته باشد.

سازمان خواروبار غذا(فائو) در نهایت تاکید می کند که دیجیتالیزه شده بخش کشاورزی تاثیر بسیار مثبتی بر امنیت غذایی، اقتصاد و جامعه دارد و اگر این توان فن آوری و اطلاعات مربوطه به طور مساوی توزیع شود در همه کشورها می تواند موثر باشد و این سیستم فرصت معیشتی برای بخش های آسیب پذیرمانند زنان و جوانان فراهم خواهد کرد.

فائو تاکید می کند که دیجتالیزه کردن بخش کشاورزی می تواند بازارها را به بخش تولید و به بازارهای دیگر نزدیک سازد دراین میان اپلیکیشن ها می تواند بازار الکترونیک شکل دهد و حتی خدمات متنوع سازی کشاورزی ایجاد کند. در این میان کشورها با سرعت زیادی به این سمت حرکت می‌کنند و نهادهای بین المللی هم به آنها کمک می‌کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس