1

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار: بازار تخم مرغ تعریفی ندارد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ تا ۴ هزار و ۱۰۰ تومان است که با قیمت تمام شده خود فاصله معناداری دارد.

 

 

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ تا ۴ هزار و ۱۰۰ تومان است که با قیمت تمام شده خود فاصله معناداری دارد.

وی با بیان اینکه اتحادیه سراسری مرغداران میهن، اقدام به جمع آوری تخم مرغ مازاد تولیدکنندگان در برخی نقاط کشور کرده است، افزود: در حال حاضر سردخانه‌های کشور پر است و به دنبال قرارداد سردخانه‌های جدید هستیم.

نبی پور قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی تخم مرغ با نرخ تمام شده خود حداقل ۴ هزار تومان فاصله دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر مسئولان دولتی در شرایط کنونی به کمک تولیدکنندگان نیایند، در ۶ ماهه دوم سال قیمت‌ها رشد چشمگیری خواهد داشت.

وی نرخ مصوب هر شانه تخم مرغ را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون حداکثر نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

نبی پور درباره اینکه آیا تخم مرغ‌های خریداری شده صادر می‌شوند، بیان کرد: تخم مرغ‌های مازاد خریداری شده یا صادر می‌شوند یا پس از تبدیل به پودر تخم مرغ از چرخه بازار خارج می‌شوند.

به گفته وی، در حال حاضر اتحادیه سراسری مرغداران میهن هر کیلو تخم مرغ را با نرخ ۵ هزار و ۵۰۰ تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌کند و بتدریج نرخ خرید را افزایش خواهد داد.

نبی پور درباره اینکه آیا پشتیبانی امور دام در راستای حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌ای برای خرید مازاد تولید دارد، بیان کرد: پشتیبانی امور دام تنها اعلام کرده که سردخانه در اختیار مرغداران قرار می‌دهد تا مازاد تولید خود را در آن جا ذخیره کنند و هنوز برنامه‌ای برای خرید تخم مرغ مازاد از مرغداران اعلام نکرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌های دامی با نرخ دولتی به دست مرغداران می‌رسد، بیان کرد: مرغداران مابقی نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

نبی پور قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ و ذرت را یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: اگرچه قیمت سویا به سبب بهبود بارگیری تا حدودی تعدیل شده، اما زمینه ذرت در بازار کم شده است. هر چند که به میزان کافی وارد شده، اما بارگیری نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران تولید روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تن اعلام کرد و گفت: روزانه حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن از این میزان مازاد است که باید به بازار‌های هدف صادر شود.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ به بازارهای هدف تصریح کرد: تاکنون تنها مقدار جزئی تخم مرغ به افغانستان صادر شده و فعلا محموله‌ای به عراق صادر نشده است و همچنان در حال رایزنی با تجار عراقی هستیم.