1

بازبینی روش های صید در دستورکار شیلات

رئیس سازمان شیلات کشور ضمن اشاره به توقف ناوگان های صنعتی صید ترال در کشور از بازبینی و اصلاح روش های صید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، نبی الله خون میرزایی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در پاسخ به این سوال که صحبت های متعددی در خصوص توقف صید ترال وجود دارد و آیا این نوع صید به طور کل متوقف شده است یا خیر، گفت:کسانی که در این باره اظهار نظر می کنند ممکن است با دقت مدنظر نباشد و بنده مسوولیت اظهار نظر کسی را قبول نمی کنم. زمانی که در ارتباط با صید ترال مصاحبه کردم تفاهمی با کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که فقط صید ناوگان فانوس ماهیان متوقف شود. بعد از آن نیز مقرر شد که صید ناوگان های ترالر فردوس، کیش طبس که  ناوگانهای صنعتی صیادی هستند متوقف شود و در حال حاضر فعالیت این ناوگان ها متوقف است.

 وی در پاسخ به  سوال دیگری مبنی براینکه اگر صید ترال به منابع دریایی آسیب وارد می کند چرا سازمان شیلات و پژوهشکده های مرتبط به دنبال جایگزینی آن با صید دیگری نیستند، گفت: در پاسخ به اینکه چرا صید جایگزینی برای صید ترال وجود ندارد باید گفت که بعضی از آبزیانی که هدف صید قرار می گیرند روش دیگری غیر از این ندارند. برای مثال فانوس ماهیانی که در سطوح میانی آب زندگی می کنند روش دیگری به جز روش صید میان سطوح آب وجود ندارد. یا برای صید میگوی دریایی کف زی روشی به جز ترال کف وجود ندارد. بنابراین اینکه چرا از این روش استفاده می شود باید گفت تنها روشهای موجود در کشور برای صید آنها این روش ذکر شده است.

رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: امیدواریم همکاران تحقیقاتی ما با استفاده از دستاوردهای علمی و اقدامات پژوهشی برای بدست آوردن صیدهای هدف مختلف گونه های آبزیان روش های صید جدیدی پیشنهاد دهند و ما بتوانیم روش های صید را اصلاح کنیم.

وی  در بخش دیگری از صحبت هایش به تولید کنسرو در کشور اشاره کرد و گفت :در زمینه تولید کنسرو در کشور امسال وضعیت تولید نسبت به سالهای قبل بهتر شده است و در سال ۱۳۹۹ شرکت های کنسروساز داخلی، ماهی قزل آلا را با کیفیت بالایی کنسرو کردند و محصول با کیفیتی کنسرو شده است و براساس برآورده ها بیش از ۳میلیون قوطی کنسرو در این ۱۰ماهه تولید و روانه بازار شده است.

خون میرزایی در ادامه در خصوص ماهیان خاویاری نیز گفت: آمارهای ۱۰ ماهه امسال نشان می دهد که  تولید گوشت و خاویار ماهیان خاویاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است اما بایستی برآوردهایی نهایی تا پایان انجام شود.

وی به آمار پرورش میگو نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۶هزارتن تولید میگو داشتیم که امسال به ۴۹هزارتن رسیده است. همچنین در سالجاری نیز تاکنون ۴۰۰میلیون دلار صادرات میگو انجام شده است که در مقایسه با سال گذشته از نظر کمی و ارزشی با افزایش مواجه شده است.

رئیس سازمان شیلات همچنین به برخورد شدیدتر با تخلفات صیادی و قاچاق در دریا نیز اشاره کرد و گفت:  یگان حفاظت شیلات و دریابانی ناجا و نیروی دریایی ارتش و سپاه و سایر عوامل امنیتی و انتظامی مستقر در دریا وظیفه دارند با پدیده قاچاق برخورد کنند. در سال ۱۳۹۹ نیز آمارها نشان می دهد که با تخلفات صیادی و قاچاق برخورد شدیدتری انجام شده است. منتها یگان حفاظت سازمان شیلات اگرچه می تواند تا ۲۴مایل از خط ساحلی فاصله بگیرد ولی عملا تجهیزات فنی آنها اجازه نمی دهد بیشتر از ۱۲مایل در ساحل را پایش کند. طبیعتا ما بیشتر سمت ساحل را مراقبت می کنیم ولی وقتی کسی از ساحل فاصله  میگیرد بیشتر در محدوده نیروهای دریایی سپاه و ارتش و دریابانی است.

وی به تولید ماهی تیلاپیا نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته  حدود ۵۰۰تن ماهی تیلاپیا و امسال در این ۱۰ماهه حداقل ۳۰۰۰ تن ماهی تیلاپیا در کشور تولید شده است. علت پرورش تیلاپیا در کشور این است که تیلاپیا بعد از کپور ماهیان دومین گونه ماهی پرورشی در دنیا است و بیش از ۱۵۰ کشور در دنیا تیلاپیا پرورش می دهند.

خون میرزایی در پاسخ به اینکه آیا کشتی های چینی در آبهای کشور مشغول فعالیت هستند یا خیر؟ گفت: ممکن است کشتی ها ساخت خارج از کشور باشند اما شخصیت حقیقی و حقوقی بهره بردارانش که از سازمان شیلات مجوز گرفته اند یا شخص ایرانی  است یا شرکت ثبت شده داخلی است که بیش از ۵۰درصد سهام آن در اختیار شرکت ایرانی است.

به گفته وی فعالیت ناوگان های صنعتی فردوس، کیش، فانوس و طبس متوقف شده است  و دنبال این هستیم که ذخایر را مورد پایش مجدد قرار دهیم و براساس نتایج بدست آمده برنامه صید جدید به آنها دهیم. به طور کل در حال بازبینی روش های صید هستیم که بتوانیم منطبق با ظرفیت ها پیش برویم و روش های  صید را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان شیلات اضافه کرد:عوامل متعددی در کاهش ذخایر آبزیان در محدوده صیدگاه های ساحلی تاثیرگذار است که مهمترین علت آن فعالیت صید غیرمجاز و حضور قایق های بی هویت است. همچنین آلودگی های محیط زیستی، تغییرات اقلیمی و روش های مخاطره آمیز  همه در کاهش ذخایر تاثیرگذار است.

خون میرزایی در پایان همچنین به کاهش صید فانون ماهیان در سال ۱۳۹۹، پیگیری برنامه خودکفایی در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا، افزایش ضریب خودکفایی و بومی سازی تجهیزات پرورش ماهی در قفس افزایش تولید میگو و افزایش کمی و کیفی صادرات نیز اشاره کرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان