1

با افزوده شدن ۵ دستورالعمل؛ صادرات محصولات دانش بنیان تسهیل می شود

ا

حسن قاسمی، مدیر کریدور صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دفتر توسعه‌ کسب و کار بین‌المللی یکی از زیرمجموعه‌های معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری است و در چارچوب اهداف و وظایفی در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه این کریدور می تواند نقش موثری در تحقق اقتصاد دانش بنیان داشته باشد، گفت: خدمات قابل ارائه از طریق کریدور صادرات و میزان حمایت‌های اختصاص یافته توسط معاونت به شرکت‌ها در قالب دستورالعمل‌هایی آمده است.

 مدیر کریدور صادرات محصولات دانش بنیان با اشاره به وظایف و دستور العمل های کریدور صادراتی اظهار کرد: دستورالعمل حمایت از خدمات پیشخوان مشاوره صادرات، دستورالعمل حمایت از تهیه اقلام تبلیغاتی، دستورالعمل حمایت از طراحی و ایجاد وب‌سایت شرکت‌ها، دستورالعمل حمایت از حضور شرکت ها در نمایشگاه‌های خارجی از جمله برنامه‌های حمایتی کریدور صادرات محسوب می شوند.

وی افزود: همچنین دستورالعمل حمایت از اخذ گواهینامه ها و مجوزهای بین المللی مورد نیاز شرکتها، دستورالعمل حمایت از تهیه گزارشات تحقیقات بازار و بازاریابی بین المللی، دستورالعمل حمایت از آموزش های بازرگانی و صادرات شرکتها، دستورالعمل حمایت از طراحی صنعتی و بسته‌بندی صادراتی محصولات دانش بنیان، دستورالعمل حمایت از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از دیگر وظایف کریدور صادراتی به شمار می روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ دستورالعمل دیگر به وظایف کریدور صادراتی برای صادارت هر چه بیشتر کالاهای دانش بنیان و تحقق اقتصاد دانش بنیان اضافه شده است، گفت: دستورالعمل حمایت از ارزیابی آمادگی صادراتی، حمایت از تدوین طرح صادراتی، حمایت از خرید نمونه اولیه (کالاهای سرمایه‌ای) جهت نمایش در Showroom، دستورالعمل حمایت از واسطه‌های صادراتی و دستورالعمل حمایت از جذب نیروی انسانی بازرگانی و صادرات اخیرا به دستور العمل های کریدور صادراتی افزوده شده است.

قاسمی عنوان کرد: این دستورالعمل ها بر مبنای عملکرد یک ساله کریدور و با توجه به بازخوردهای دریافت شده از سوی شرکت ها تدوین و به معاونت علمی و فناوری پیشنهاد شد و مورد تایید معاونت بین الملل و تبادل فناوری قرار گرفت.

به گفته مدیر کریدور صادرات محصولات دانش بنیان، همچنین از این پس، کریدور صادراتی خدمات خود را با توجه به نیاز به ارزیابی شرکت ها و ارائه خدمات توانمندسازی به شرکت ها بر مبنای بلوغ صادراتی آنها اقدام می کند.