1

بذر ارقام‌ هیبرید کلزا به زودی معرفی می شود

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: مطالعات محققان در خصوص ارقام هیبریدی کلزا آغاز و به زودی بذر ارقام هیبریدی این گیاه معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد زمانیان در خصوص معرفی بذور مقاوم به خشکی در سال جدید گفت: یکی از اهداف و وظایف اصلی موسسه معرفی و اصلاح ارقام در مقابل تنش‌های زنده و غیر زنده مثل کم آبی و شوری است.

او افزود: در همین راستا موسسه همه ساله پروژه‌های تحقیقاتی تعریف شده دارد و ارقام متحمل به خشکی، شوری و سایر تنش‌ها را معرفی می کند. این طرح‌ها شامل طرح گیاه متحمل به خشکی در گندم، گلرنگ یا معرفی علوفه‌های کم آب‌بر مثل ارزن و سورگوم در راستای کم‌آبی بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد: به‌عنوان مثال با معرفی رقم سیروان حدود هزار متر مکعب آب کمتر در هر هکتار مصرف می‌شود، یا رقم پیشگام که رقم گندم آبی است و با کاشت آن حدود دو هزار متر مکعب آب در هر هکتار مصرف می‌شود.

زمانیان با اشاره به معرفی ارقام جدید ذرت گفت: با معرفی و اصلاح ارقام زودرس ذرت نسبت به ارقام مرسوم و دیر رس در هر فصل زراعی، ۳ تا ۴ نوبت آب کمتری مصرف می‌شود. این مثال‌ها از نمونه‌های اقدامات موسسه در حوزه کم آبی و خشکی است.

او با بیان اینکه هر ساله روی ژرم‌پلاسم‌ها نیز تحقیقات لازم انجام می شود، اضافه کرد: به‌طور کلی موسسه روی ۳۵ محصول زراعی تحقیق می‌کند اما اولویت ما با توجه به سیاست‌های کلی کشور غلات (گندم و جو)، دانه‌های روغنی و علوفه‌ای است.

سالانه ۱۵ رقم جدید بذر اصلاح شده معرفی می شود

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در پاسخ به اینکه درصد زیادی از دانه‌های روغنی به کشور وارد می‌شود آیا برنامه‌ای برای تولید بذر این گیاهان دارید، گفت: معمولا تحقیقات موسسه، طبق برنامه‌ها و اسناد بالا دستی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

زمانیان افزود: موضوع اصلی در خصوص کشت دانه‌های روغنی رسیدن به خودکفایی است. گیاهان روغنی همچون کلزا، آفتابگردان، کنجد و کاملینا در هر منطقه از کشور کشت می‌شود و اگر کشت آنها در هر کدام از مناطق کشور با چالش و مشکل مواجه شود، موسسه طبق برنامه ابلاغی به مسئله ورود می‌کند.

او گفت: ما در کشور مشکل کمبود روغن داریم و نیاز به خودکفایی در این حوزه احساس می‌شود. کلزا یکی از گیاهانی است که محققان ما توانسته‌اند ارقام بسیار خوبی همچون OP را به کشاورزان معرفی کنند. این رقم عملکرد ۳ تا ۶ تن در هکتار دارد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بیان کرد: در خصوص ارقام هیبرید کلزا نیز مطالعات آغاز شده است و به‌زودی شاهد معرفی ارقام هیبریدی کلزا خواهیم بود.

زمانیان با بیان اینکه به صورت کلی هرساله با توجه به تغییر شرایط زراعی و اقلیم کشور ارقام جدید به کشاورزان معرفی می‌شود، گفت: میانگین ارقام معرفی شده از اوایل انقلاب تا سال ۹۳، سالانه پنج رقم بوده است اما از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ به‌طور میانگین ارقام معرفی شده به حدود ۱۵ رقم در سال رسیده است.

او گفت: معمولا واردات بذر تا حدودی در زمینه دانه‌های روغنی یا گیاهان زراعی دیگر وجود دارد اما تولید بذر ارقامی مثل ذرت که به بخش خصوصی واگذار شده است، در کشور انجام می‌شود و این بذرها به کشورهای عربی صادر می‌شود.

زمانیان گفت: در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بذر برخی ارقام زراعی را صادر می‌کنیم و این مسئله بسیار امیدبخش است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان