1

بررسی مشکلات تولیدکنندگان ماهیان گرم‌آبی و سردآبی

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ها تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور با اشاره به اینکه ۲۰۰هزار تن ماهی گرمابی تولید می شود گفت:درتلاشیم به سمت فرآوری محصولات برویم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ علی الویری، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ها تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور درباره مشکلات ماهی های گرم آبی و سرد آبی گفت:حدود ۲۰۰هزار تن ماهی گرمابی تولید می‌شود و حدود ۱۰۰هزار تن ماهیان سردآبی، از میزان ماهیان گرمابی حدود ۱۰۰هزار تن صادر می‌شود که اصلی‌ترین مقصد آن کشور عراق است.

وی با بیان اینکه اتحادیه ما حدود ۲۳سال سابقه دارد گفت: نباید به کشورهای همسایه متکی باشیم بنابراین سیاست تعاونی‌های وابسته این است که ماهیان تولیدی را در داخل کشور عرضه کنیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ها تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشوربا اشاره به فرآوری محصولات گفت:۳۸ شرکت و کارخانه آمادگی دارند که برای فرآوری با ما کار کنند, در تلاش هستیم به آن سمت برویم با ۱۲شرکت نزدیک هستیم و سال ۱۴۰۱با ماهیان آزاد شروع کردیم که نتیجه خوبی داشت.

وی با اشاره به اینکه در تلاشیم که ۵۰درصد تولیدات را به ماهی هایی غیر از کپور اختصاص دهیم اظهار داشت: تلاش و سیاست تعاونی‌ها بر این شد که تولید ماهی کپور را کم کردیم که در حال حاضر حدود ۲۵درصد تولید را به ماهیان کپور اختصاص دادیم و اگر بتوانیم ۵۰درصد تولید را به ماهی دیگری اختصاص داده و به فرآوری برسانیم، می‌توانیم بدون ضایعات کار کنیم.

وی گفت: استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی بزرگ و خاکی هستند، در حال حاضر از هر مزرعه براساس میزان تولیدی که گفته می‌شودبی از ۵تُن در هکتار است به معیار ۵ درصد از تولید را به عنوان آب‌بهاء تنظیم‌شده دریافت می‌کنند در حال حاضر اکثر استخرها و آب‌بندان‌ها رسوب گرفتند و لایروبی آن هزینه سنگینی دارد، به تولید‌کننده وام نمی‌دهند که استخرهای خود را لایروبی کند. همچنین تغییر دمای ناگهانی باعث می‌شود تلفات ماهیان گرم آبی بالا برود، به ازای هر ۵ درجه افزایش یا کاهش دما تعداد زیادی ماهی از استخرهای گرم‌آبی می‌میرند.

الویری گفت: من خودم تولیدکننده نمونه کشور بودم، قبلاً ۴ تُن در هکتارتولید ماهی گرم‌آبی داشتم اما اکنون هر کاری می‌کنم بیش از ۲ تُن نمی‌توانم تولید کنم چون آب و هوا تغییر پیدا کرده، در حالی که سازمان آب و فاضلاب مبنای آب‌بهاء را همان ۳ تا ۴ تُن در هکتار محاسبه می‌کند و آب‌بهای پرورش دهندگان ماهیان گرم‌آبی بالا رفته است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: تسنیم