1

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران؛ تورم ماهانه خوراکی‌ها به ۴درصد رسید

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران درحالی‌که تورم سالانه مصرف‌کننده در فروردین امسال ۴۷٫۶، تورم نقطه‌به‌نقطه ۵۵٫۵ و تورم ماهانه ۳٫۷ درصد تورم ماهانه خوراکی‌ها به ۴ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در فروردین امسال را ۱۸۰٫۵ اعلام کرد. این مرکز البته سال پایه اعلامی خود را از سال ۹۵ به ۱۴۰۰ تغییر داده است.

بر این اساس درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل یا همان تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور، ۵۵٫۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۵٫۵ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۱٫۵ درصد افزایش یافته است.

درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل یا تورم ماهانه نیز در این ماه برابر ۳٫۷ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۴ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۳٫۵ درصد بوده است. تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه جاری به‌صورت زیر است:

درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن یا همان تورم سالانه در فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خانوارهای کشور به ۴۷٫۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱٫۸ واحد درصد افزایش یافته است.

همچنین درصد تغییرات نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۶ درصد برای دهک دهم تا ۵۳٫۴ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۷٫۴ واحد درصد رسید که نسبت به فاصله تورمی ۷٫۵ درصدی ماه قبل، ۰٫۱ درصد کاهش داشته است.

سرویس خبری: صنعت غذا