1

به بهانه ۲۹ بهمن روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی-یادداشتی از مهندس سید مصطفی هاشمی طبا

تردید نیست که هر عنصر انسانی برای ادامه حیات خود و خانواده اش نیازهای مالی دارد و نوعا نیازهای مالی از طریق کار بدست می آید. کار می تواند مستقیما توسط خود فرد انجام شود مانند همه کسانی که در کارگاه یا کارخانه یا بیمارستان و یا ادارات مختلف به حرفه مشغول اند و یا دیگرانی که به نیابت افراد مالدار با پول او ایجاد کار و اشتغال می نمایند و او به نوعی مدیریت مال خود را انجام می دهد.

اگر می بینیم که خیل مهاجران از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به بزرگ در جریان است بدین خاطر است که آنان در جستجوی کار این مهاجرت را انجام می دهند و صدالبته این امر در شرایط نامطلوبی برای مهاجران در جستجوی کار رخ   می دهد و از جمله حاشیه نشینی و تبعات آن است.

کتاب خوشه های خشم از جان اشتاین بک بخوبی این سرنوشت و خسارات آنرا به تصویری نوشتنی می آورد. برعکس در کشورهائی مانند آلمان که در سراسر آن کارآفرینی صورت گرفته نه از روستاها به شهرها مهاجرت اتفاق می افتد و نه حاصل ناامید کننده این مهاجرت ها رخ می نماید.

از مهم ترین اهداف اقتصاد مقاومتی که بیانیه آن از سوی رهبر
فرزانه انقلاب صادر و ابلاغ شد همین کارآفرینی می باشد و بخاطر اهمیت فوق العاده
آن روز ۲۹ بهمن روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامیده شده است.

علیرغم همه تلاش های اداری انجام شده تاکنون حرکت برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و جریان کارآفرینی آنطور که شایسته کشور است عملی نگردیده که البته بدون شک خروج آمریکا از برجام و تحریم های ظالمانه آن در این امر موثر بوده اند اما در عین حال عدم تدبیر برای جریان سرمایه گذاری، توزیع پول به جای سرمایه گذاری، نداشتن طرح آمایش سرزمینی، تعریف صحیح از کیفیت تولیدات و بازار مصرف، فشارهای ناشی از مالیات، بیمه های اجتماعی، ارزش افزوده بر نقدینگی موسسات تولیدی ، بروکراسی ها اداری غیر ضروری و ارتباطات بین المللی برای صادرات مسائل بانکی بین المللی همگی از مشکلات اجرای اقتصاد مقاومتی است.

کشور ما حتی در شرایط تحریم و محاصره اقتصادی دارای ظرفیت بسیار بالائی در کارآفرینی و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی دارد و صدالبته اجرای آن بستگی فراوان به نگاه مدیریتی، تمرکز سرمایه، رفع اصالت پول آوری از پول و اهمیت دادن و اولویت دادن به نگاه های تولیدی و نفی کردن انبوه نقدینگی پول زا دارد و تنها در اینصورت است که می توان اقتصاد مقاومتی را پیاده کرد و کارآفرینی را گسترش بخشید.

جا دارد در همین جا از همه کارآفرینان که در شرایط سخت همچنان درسنگر تولید و اقتصاد فعالیت دارند سپاسگزاری نموده و بخاطر تداوم کار از آنان قدردانی گردد.

سید مصطفی هاشمی طبا