1

بیش از ۸۰ درصد کشاورزی کشور خرد است

غلامحسین طباطبایی با بیان اینکه تنها ۱۴ درصد کشاورزان کشور دارای زمین های بالای ۱۰ هکتار هستند، گفت: کشاورزی ما، یک کشاورزی خرد است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، غلامحسین طباطبایی، مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیت‌های کشاورزی در نشستی خبری با اشاره به اینکه ۸۶ درصد کشاورزی ایران توسط کشاورزانی انجام می‌شود که مساحت زمین آنها کمتر از ۱۰ هکتار است، گفت: در واقع می‌توان عنوان کرد که کشاورزی ما یک کشاورزی خرد است و فقط ۱۴ درصد فعالیت‌های این بخش دارای شرایط اقتصادی هستند و زمین‌های بالای ۱۰ هکتار دارند.

وی اضافه کرد: مشکل بزرگ‌تر این است که آن ۸۶ درصد زمین‌های زراعی واحدی نیز ندارند و هر کدام ممکن است چند قطعه زمین داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همین شرایط سبب شده که نتوانیم الگوهایی چون کشاورزی پایدار، کشت قراردادی، الگوی کشت و… را در کشور پیاده سازی کنیم چرا که بستر آن فراهم نیست و مهم‌ترین اقدام در این زمینه فراهم کردن بستر کار است.

طباطبایی با بیان اینکه در کشاورزی شرکت‌های سهام زراعی کشاورزان می‌توانند با تشکیل یک شرکت زیر نظر شرکت سهامی بزرگ‌تری قرار بگیرند، گفت: در این شرایط فعالیت‌ها اقتصادی می‌شود و همچنین کشاورزان می‌توانند از معافیت مالیاتی برای مدت ۱۰ سال استفاده کنند. ضمن اینکه براساس محاسبات صورت گرفته، کشاورزانی که تحت پوشش شرکت‌های سهامی فعالیت می‌کنند ۲ تا ۲.۵ برابر کشاورزان خرد بهره وری دارند.

مدیرعامل شرکت سهامی زراعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد برندی برای عرضه مطلوب‌تر محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر تمام شرکت‌های سهامی محصولات خود را با این برند در بازار عرضه می‌کنند که این باعث می‌شود مصرف کنندگان نیز از شرایط تولید آن محصول، اطمینان لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که تحت پوشش شرکت‌های سهامی فعالیت کنند مالکیت زمین خود را دارند اما براساس قرارداد منعقد شده حق استفاده از آب و خاک خود را به شرکت سهامی واگذار می‌کنند که خود نیز عضو آن شرکت هستند.

طباطبایی گفت: کشاورزان با فعالیت در قالب این شرکت‌ها علاوه بر اینکه هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و آن را مدیریت می‌کنند، هم میزان بهره وری شأن افزایش می‌یابد و هم قادر هستند درآمد بالاتری کسب کنند.

سرویس خبری: کشاورزی