1

تاثیر صادرات بر قیمت دو محصول کشاورزی/ ورود زود هنگام هندوانه و ملون به بازار با طعم گرانی

بازار میوه شاهد ورود زود هنگام هندوانه و ملون به بازار است و قیمت های بالایی دارد، در این میان دو محصول هستند که صادرات قیمت های آنها را بالا برده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، قیمت های جدید عمده فروشی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران منتشر شد که چند نکته در آن حائز اهمیت است:

قیمت میوه سیب نسبت به هفته گذشته افزایش دارد و عمده فروشی تا کیلویی ۵۵ هزار تومان بالا آمده است، به نظر می رسد این رشد قیمت، پس از صدور مجوز صادرات وزارت جهاد کشاورزی در هفته گذشته صورت گرفته است.

هندوانه و ملون ورود زودهنگامی به بازار میوه داشته و قیمت هندوانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در عمده فروشی است، ملون هم کیلویی ۳۳ هزار تومان است.

قیمت خیار و پیاز که در هفته های اخیر رشد زیادی داشت اکنون در بازار آرام گرفته است و قیمت ها در بازار عمده فروشی به ترتیب ۲۰ و ۱۵ هزار تومان است.

سیب زمینی کیلویی ۷ تا ۱۵ هزار تومان است و پیش بینی می شود با توجه به صدور مجوز صادرات قیمت آن در روزهای آتی افزایش یابد.

نکته مهم فروش به صورت عرضه و تقاضایی سبزی و صیفی جات نظیر انواع فلفل، کلم، کدو وکاهو در میدان تره بار مرکزی است که از چند هفته پیش به بهانه بارندگی در استان های کشور روی اطلاعیه قیمت ها ثبت شد و هنوز ادامه دارد یعنی قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند، در واقع دست فروشنده برای گرانفروشی باز است.

آن زمان فروشندگان می گفتند بارندگی ها حمل بار به میادین را مختل کرده و قیمت مصوب اکنون معنایی ندارد.

همچنین خودنمایی میوه های خارجی در بازار وجود دارد، موز کیلویی ۵۷ تا ۷۴ هزار تومان و آناناس کارتنی از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان وجود دارد.

قیمت کامل محصولات در میدان مرکزی میوه و تره بار به این شرح است.

مغازه داران مجازند طبق فاکتور خرید ۳۰ درصد بیشتر از این نرخ ها در مغازه ها بفروشند که با تخلف برخی مغازه داران بعضا قیمت ها تا صد در صد هم افزایش می یابد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس