1

مقاله مروری( شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران – دپارتمان معاونت آموزش و تحقیق وتوسعه) “تاثیر کاربرد کفیر و محصولات پروبیوتیک در کنترل و مدیریت عفونت های ناشی از ویروس”

پاندمی کرونا امروزه به معضلی اساسی و مهم در جهان مبدل شده است. این بیماری عفونی توسط ویروس کرونا (COVID-19) ایجاد و منجر به سندرم شدید تنفسی می گردد.

بررسی هایی در خصوص اثر ضد ویروسی برخی داروها همچنین ترکیبات غذایی و مکمل­ها بر روی کنترل این ویروس تاکنون صورت گرفته است. کفیر، شیر تخمیر شده با اسید ملایم است که در اثر افزودن باکتری­های اسید لاکتیک و مخمرها اختصاصی این محصول به شیر تولید می‌­شود.

کفیر و محتوای پروبیوتیک آن می‌­تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کنترل عفونت­ها گردد. از جمله می­‌توان به عفونت­های ناشی از زیکا، هپاتیت C، آنفلوانزا و روتاویروس­ها اشاره کرد.

از جمله مکانیسم­های ضدویروسی کفیر می‌توان به افزایش تولید ماکروفاژ، فاگوسیتوز، تولید لنفوسیت­ها، ایمونوگلوبولین، سلول­های T، نوتروفیل­ها و همچنین سیتوکین­‌ها (اینترلوکین IL-2  وIL-12، اینترفرون گاما) اشاره کرد.

کفیر می‌­تواند  با مهار کردن بیان IL1 و IL6 به عنوان یک عامل ضد التهابی نیز عمل کند. در نتیجه این امکان وجود دارد که به عنوان یک مهارکننده جهت جلوگیری ازطوفان سیتوکین یاسندرم آزادسازی سیتوکین،به کنترل۱۹ COVID- کمک نماید.

کفیر حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و آمینو اسیدهای ضروری است که در بهبود و هموستاز مفید است (Otles & Cagindi، ۲۰۰۳). کفیر حاوی ویتامین های B1 ، B2 ، B5 و C است. محتوای ویتامین کفیر هم از طریق نوع شیر و هم از طریق فلور میکروبیولوژیک تحت تأثیر قرار می گیرد (Sarkar,2007، (. Liutkeviciusکفیر به ترتیب تقریباً  ۳ ، ۵ ، ۵ میلی گرم در کیلوگرم ویتامین B5 ، B2 و B1 دارد. ( Sarkinas 2004)کفیر همچنین حاوی ویتامین های A و K و کاروتن است (Otles & Cagindi، ۲۰۰۳).

دکتر مهناز خدایی
دکتر وحید مفید

شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران

تیرماه ۱۴۰۰

جهت دریافت متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.