1

تاکستان های انگور در خراسان شمالی ثبت جهانی می شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکستان های انگور در این استان ثبت جهانی می شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمد محمدزاده اظهار کرد: پیشنهاد ثبت جهانی شدن تاکستان های این استان به شورای فرهنگ عمومی ارائه شده و در آنجا این طرح مصوب شد تا پیگیری های لازم برای ثبت جهانی آن انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر پیگیری این موضوع از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال انجام است.

محمدزاده ادامه داد: تلاش ما بر این است تا تمام تاکستان های استان به خصوص تاکستان های انگور کلاهداری در بجنورد به ثبت جهانی برسد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از باغات استان را انگور تشکیل می دهد، گفت: خراسان شمالی دارای ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انگور است که به طور میانگین حدود ۱۶۴ هزار تن انگور از آن‌ها برداشت می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۹۰ درصد از انگور تولیدی در این استان کشمشی و مابقی کلاهداری است، گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن انگور کشمشی در این استان تولید می شود که میزان تولید کشمش به ۲۰ تا ۲۲ هزار تن می رسد و ۹۸ درصد از آن صادر می شود.

دکتر علی دادار محقق مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در ارتباط با برتری انگور تولید شده در این استان نسبت به انگورهای تولید شده در سایر نقاط کشور بیان کرد: بخشی از انگور تولیدی در این استان دانه دار است که از آن روغن گرفته می شود و بیشتر تاکستان های موجود در کشور این مزیت را ندارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ارزش روغن دانه انگور ۱۷۰ برابر خود انگور است که در این زمینه باید واحدهای فرآوری مرتبط راه اندازی شود.

دکتر دادار تاکید کرد: از سوی دیگر انگور تولیدی در این استان شیرین تر از انگور تولیدی در سایر نقاط کشور است.

وی دلیل این امر را میزان تابش مناسب آفتاب در این این استان بیان کرد.

این استاد دانشگاه رشته کشاورزی ادامه داد: علاوه بر آن میزان سمی که در تاکستان های این استان استفاده می‌شود کمتر از سایر نقاط بوده در نتیجه انگور تولیدی در استان ارگانیک است.

وی گفت: کج انگوری یک نوع از کشمش های مویز است که فقط در خراسان شمالی تولید می شود.

دکتر دادار افزود: این نوع از کشمش از نوع انگور کلاهداری بوده و در منطقه بدرانلوی بجنورد تولید می شود.

به گفته وی این نوع از کشمش دارای حبه های درشت، کشیده و دارای نیم دانه است.

وی توضیح داد: اگر این نوع از انگور در زیر سایه خشک شود رنگ آن قرمز و اگر در زیر سایه تبدیل به کشمش شود طلایی رنگ می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا