1

تبدیل برگ‌های آناناس به قطعات پهپاد!

محققان مالزیایی موفق شده‌اند از برگ‌های میوه آناناس برای ساخت قطعات هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها استفاده کنند و مواد زیست‌کامپوزیتی بسازند که ظرف دو هفته پس از دفن شدن تجزیه می‌شوند و با محیط زیست سازگار هستند.

به گزارش صنعت غذا وکشاورزی به نقل از انگجت، محققان در مالزی راهی برای تبدیل الیاف برگ‌های میوه آناناس به ماده‌ای به اندازه کافی محکم و مناسب برای ساخت قاب‌های هواپیماهای بدون سرنشین پیدا کرده‌اند.

پروفسور “محمد طارق حمید سلطان” از دانشگاه “پوترا”(Putra) به رویترز گفت که پهپادهای ساخته شده با این ماده نسبت مقاومت به وزن بیشتری نسبت به قاب‌های ساخته شده با الیاف مصنوعی دارند. آنها همچنین ارزان‌تر و سبک‌تر هستند.

به گفته محققان، این قاب اگر آسیب ببیند، از آنجایی که از مواد زیست-کامپوزیت ساخته شده است، می‌توان آن را دفن کرد و طی دو هفته تجزیه می‌شود.

محققان می‌گویند: نمونه‌های اولیه ساخته شده با این ماده تا حدود ۱۰۰۰ متر پرواز کرده‌اند و مانند بسیاری از پهپادهای دیگر می‌توانند حدود ۲۰ دقیقه در ارتفاع و در حالت پرواز بمانند.

هدف این محققان، ساخت پهپادهای بزرگتری است که بتوانند محموله‌های بیشتری را حمل کنند. به عنوان مثال بتوان حسگرهای تصویربرداری را برای مصارف کشاورزی به آنها متصل کرد.

این پروژه که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است، در جستجوی کاربردهای پایدار برای ضایعات آناناس است. کشاورزان اغلب پس از برداشت این محصول، برگ‌های آن را می‌سوزانند یا دور می‌ریزند که این امر به نوبه خود موجب آلودگی هوا می‌شود. اما اکنون فروش این ضایعات در عوض باعث افزایش درآمد آنها خواهد شد و می‌تواند به نفع محیط زیست باشد.