1

تبی که همچنان بالاست/ عشایر کرمانشاه درگیر با بیماری تب برفکی

بیماری تب برفکی این روزها در بین عشایر منطقه تنگ کنشت کرمانشاه شیوع پیدا کرده و آنها را درگیر این بیماری کرده است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: تب برفکی بیماری عفونی خطرناکی است که به راحتی در بین دام‌ها همه‌ گیر می‌شود و در صورت عدم واکسینه شدن دام ها بسیار کشنده است.

این بیماری چند ماهی است که در برخی استان های کشور از جمله کرمانشاه شیوع پیدا کرده و مشکلات و خساراتی را برای عشایر و دامداران از جمله تلف شدن دام ها به وجود آورده است.

به گفته مسئولان دامپزشکی سویه جدید این بیماری از بهمن ماه سال گذشته در کشور شایع شده که با واکسیناسیون دام ها در راستای مقابله با این بیماری اقدام شده است.

علی رغم کنترل این بیماری در استان کرمانشاه، اما همچنان در برخی مناطق آثار وجود این بیماری مشاهده شده و تلفاتی را به دنبال داشته است.

شیوع بیماری تب برفکی در میان دام های عشایر منطقه تنگ کنشت کرمانشاه

یکی از عشایر ایل زوله استان کرمانشاه مستقر در تنگه کنشت در تماس با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حدود ۲۰ خانوار عشایر در این منطقه ساکن هستند که به نوعی همه آنها با بیماری تب برفکی درگیر شده و نیازمند اقدام و رسیدگی در زمانی کوتاه هستند.

ایرج رضایی گفت: بنده بیش از ۵۰۰ راس دام در اختیار داشته که در حال حاضر حدود ۱۰۰ راس از آنها دچار بیماری تب برفکی شده و علائم این بیماری در آنها مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه شدت این بیماری با ورود ما به استان کرمانشاه بیشتر شده است، افزود: دامپزشکی در اقدامی تعدادی از دام های ما را واکسینه کرده است که جوابگو نبوده و بیماری به طور کامل مهار نشده و در حال حاضر تعدادی از دام های بنده به این بیماری مبتلا شده و ۱۰ راس دام نیز تلف شده است.

رضایی بر لزوم جدی گرفتن این بیماری از سوی نهادهای مربوطه تاکید کرد و گفت: اگر به همین صورت پیش برود قطعا متحمل خسارات سنگینی شده و تعداد تلفات بیشتر خواهد شد.

با انجام واکسیناسیون می توان جلوی گسترش بیماری را گرفت

یکی دیگر از عشایر این منطقه نیز به خبرنگار مهر، گفت: با وجود اینکه در منطقه قشلاق (خوزستان) یک بار به صورت آزاد اقدام به تهیه دارو کرده و کار واکسیناسیون را انجام داده ایم اما دو روز پس از اسکان در مناطق ییلاقی کرمانشاه و بالاخص تنگه کنشت این بیماری در میان دام های ما شیوع پیدا کرد و ما برای جلوگیری از گسترش بیش از حد بیماری از مراجع ذیربط درخوست کمک کردیم.

شیرزاد رشیدی گفت: پس از ورود ما به استان اکیپی برای واکسیناسیون دام های ما مراجعه کرده که تنها نسبت به واکسیناسیون تعدادی از دام ها اقدام و علت آن کمبود بودجه برای خرید واکسن اعلام شد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه تا کنون بیماری در بین دام های من زیاد شیوع پیدا نکرده و تنها ۱۵ راس دچار این بیماری شده و علائم تب برفکی در آنها مشاهده شده است که در صورت وجود دارو می توان جلوی گسترش بیماری را گرفت.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طی ۲ روز گذشته برخی از عشایر این منطقه به استانداری مراجعه کرده بودند که علی رغم درگیری و مشغله های فراوان به مسائل آنها رسیدگی کردیم و اکنون نیز پیش بینی برگشت برخی دیگر از عشایر به استان را داریم که اکیپ هایی از اداره کل دامپزشکی به این مناطق خواهیم فرستاد.

نادر پرور تصریح کرد: از ۱۲ هزار راس دام موجود در این منطقه ۱۰ هزار راس واکسینه شده و مابقی نیز طی امروز انجام خواهد شد.

پراکندگی عشایر قرنطینه و اکسیناسیون دام ها را با مشکل مواجه می کند

پرور ادامه داد: قبلا برای کنترل بیماری تب برفکی با کمبود واکسن مواجه بودیم اما در حال حاضر این اقلام را به طور کامل جهت کنترل بیماری به ویژه در مناطق عشایری و ر‌وستایی در اختیار داریم.

وی شروع سویه جدید بیماری تب برفکی را دی ماه ۹۴ و از مرزهای غربی به ویژه از آذربایجان غربی به کشور دانست و گفت: اکثر استانها به خصوص ایلام درگیر این بیماری شدند و‌ با کوچ عشایر به کرمانشاه برخی مناطق استان نیز درگیر بیماری شدند.

پرور افزود: بیشترین مشکل از ناحیه دام عشایر و روستاییان به وجود آمده که پراکنده اند و امکان قرنطینه و واکسینه کامل دام آنها وجود ندارد.

وی گفت:در ماه های شهریور، مهر و آبان سال گذشته واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در استان انجام شد و در دی ماه واکیسنه دام های عشایری که به صورت پراکنده بودند در اولویت قرار گرفت.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: دام های صنعتی در سال قبل ۳ بار، دام های روستایی ۲ بار و دام های سبک نیز یکبار در سال ۹۴ واکسینه شده بودند.

کلیه دام های مناطق گرمسیری و مرزی استان علیه بیماری واکسینه شده اند

پرور پایین آمدن دمای هوا را یکی از دلایل ماندگاری ویروس تب برفکی طی روزهای اخیر دانست و گفت: طی روزهای قبل بیشترین مشکل در ناحیه قصرشیرین و گیلانغرب بود، ضمن اینکه برخی عشایر منطقه خسروی از جمله عشایر باباجانی شهرستان دالاهو در خصوص واکسینه دام ها همکاری لازم را نداشتند.

وی از واکسینه کل دام های بخش سومار و نفت شهر با هماهنگی بخش خصوصی خبر داد و گفت: تا کنون همه دام های مناطق گرمسیری و مرزی واکسینه شده اند اما در برخی مناطق سردسیری از جمله صحنه، هرسین و بخشی از کرمانشاه بخشی از دام های عشایر هنوز واکسینه نشده که پیگیر این موضوع هستیم.

پرور با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی قابل انتقال به انسان نیست، بیشترین شعاع کانون این بیماری دامی را در استان ایلام دانست و گفت: تب برفکی نوعی از بیماری دام است که دارای علائمی از جمله تب شدید، زخم در پا، تاج و بین سم های دام بوده که مشکلات گوارشی در دام ها ایجاد می کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تب برفکی را زیان بارترین بیماری دامی در دنیا عنوان کرد و گفت: این بیماری کاهش تولید شیر، لاغر شدن دام ها و در نهایت تلفات و خسارت های مالی برای دامداران و عشایر را در پی دارد.