1

تب برفکی، خطرناک‌ترین بیماری شایع در جهان/ ریشه‌کن شدن تب برفکی باعث افزایش درآمد دامداران می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: کنترل و ریشه‌کنی تب برفکی می‌تواند باعث افزایش درآمد دامداران و تاب‌آوری آن‌ها در مواقع سخت شود لذا سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان جهانی خواروبار ملل متحد فائو مصمم هستند تا به همراه سایر سازمان‌های دامپزشکی کشورهای جهان این بیماری را نیز در جهان ریشه کن کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی؛ و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعی‌پور رییس سازمان دامپزشکی کشور صبح امروز دوشنبه ۱۳ اسفند در هشتمین نشست منطقه‌ای نقشه راه اوراسیای غربی با هدف کنترل بیماری دامی تب برفکی که با حضور روسای دامپزشکی ۱۴ کشور همسایه ایران و نمایندگانی از اتحادیه اروپا با هدف کنترل بیماری دامی تب برفکی در شیراز شروع به کار کرده است، اظهار‌کرد: پس از ریشه کنی طاعون گاوی که با همکاری تمام کشورها و برنامه‌ریزی سازمان جهانی بهداشت دام انجام شد، بیماری تب برفکی خطرناک‌ترین بیماری شایع در جهان خصوصا منطقه اوراسیاست که خسارت سنگینی را به صنعت دامداری و امنیت غذایی کشورها وارد کرده و می‌کند.

رفیعی‌پور افزود: کنترل و ریشه‌کنی این بیماری می‌تواند باعث افزایش درآمد دامداران و تاب‌آوری آن‌ها در مواقع سخت شود لذا سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان جهانی خواروبار ملل متحد فائو مصمم هستند تا به همراه سایر سازمان‌های دامپزشکی کشورهای جهان این بیماری را نیز در جهان ریشه کن کنند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف، ۱۰ سال پیش در شیراز برنامه قدم به قدم کنترل بیماری طراحی شد، تصریح کرد: امروز مفتخر هستیم تا بار دیگر در شیراز ضمن ارزیابی پیشرفت‌های انجام شده، اقدامات لازم بعدی برای کنترل و ریشه کنی این بیماری را مشخص کرده و در صورت نیاز نقشه راه را به‌روز و برنامه کاری موثری را به همین منظور طراحی کنیم.

رفیعی‌پور  ابراز امیدواری کرد: امیدواریم دستاوردهای این نشست موجب شود ۱۰ سال بعد در نشستی دیگر موفقیت این برنامه را در شیراز جشن بگیریم.

لازم به ذکر است در حاشیه این نشست، نمایشگاه جانبی برخی موسسه‌های تحقیقاتی و تولیدکنندگان داخلی که در زمینه تولید و توزیع داروهای مرتبط با این بیماری فعالیت می‌کنند حضور دارند و محصولات خود را به معرض نمایش گذاشته اند.

در این نشست، ضمن حضور نماینده کمیسیون کنترل تب برفکی در اتحادیه اروپا و نماینده فائو، روسای دامپزشکی کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه، عراق، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، گرجستان و …حضور دارند و طی دو روز برگزاری این نشست، به بحث و تبادل نظر درخصوص راهکارهای موثر مقابله با بیماری تب برفکی خواهند پرداخت.

بیماری تب برفکی مخصوص نشخوارکنندگان است و قادر است خسارات سنگینی به حوزه دام وارد کند که این نشست با هدف ارائه راهکارهای موثر در کنترل این بیماری از امروز سیزدهم تا پانزدهم اسفند ماه جاری در شیراز برگزار خواهد شد.