1

تحریم‌های ضدروسی امنیت غذایی دنیا را به خطر می‌اندازد

وزیر کشاورزی روسیه هشدار داد اگر کشورش نتواند به خاطر تحریم‌ها نیازهای بازار خود را کاملاً تامین کند، مجبور است در طرح صادرات ۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تجدیدنظر کند که تاثیر منفی بر بازار محصولات کشاورزی دنیا خواهد گذاشت.

به‌گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راشاتودی، دیمینری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه گفت تحریم‌ها برداشت غلات در روسیه را مختل کرده و بحران غذایی در دنیا را تشدید خواهد کرد. وی گفت کشورش احتمالاً در مورد برنامه‌های صادرات خود تجدیدنظر می‌کند.

پاتروشف گفت:«کشاورزان در تحقق برنامه‌های برداشت خود با مشکل مواجه شده‌اند. شرایط بد جوی در برخی مناطق از جمله بارندگی‌های سنگین و بادهای شدید به‌علاوه مشکلات واردات قطعات یدکی برای تجهیزات کشاورزی، باعث تولید بسیار کمتر محصولات کشاورزی نسبت‌به سال گذشته خواهد شد».

«همه این عوامل رسیدن به هدف برداشت ۱۳۰ میلیون تن گندم را با مشکل مواجه خواهد کرد. البته ما می‌توانیم نیازهای بازار خود را کاملاً تامین کنیم. اما اگر نتوانیم به برنامه‌های برداشت خود برسیم، مجبور می‌شویم در طرح صادرات ۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تجدیدنظر کنیم که تاثیر منفی بر بازار محصولات کشاورزی دنیا خواهد گذاشت».

وزیر کشاورزی روسیه هشدار داد عوامل مختلفی دسترسی به گندم در بازار دنیا را محدود خواهد کرد. عواملی مانند خشکسالی در آمریکا و اروپا، سیل در استرالیا و شرایط نامناسب جوی در هند. تمام این عوامل به‌علاوه محدودیت‌های لجستیکی خطری جدی برای امنیت غذایی دنیا خواهد بود.

سازمان ملل هم هشدار داده اختلال در صادرات غلات اوکراین به‌عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ گندم در دنیا کشورهای آفریقایی و درحال‌توسعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بحران بی‌سابقه گرسنگی در دنیا می‌شود.

پس‌از قرارداد جدید روسیه و اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه، یک کشتی حامل غلات بندر اودیسه اوکراین را در روز دوشنبه ترک کرد. این اولین محموله غلات صادراتی از اوکراین از ابتدای جنگ است.

بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های سختی علیه مسکو در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین وضع کرده‌اند که امنیت غذایی دنیا را به خطر انداخته‌است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: راشاتودی