1

تحریم ها نباید مانعی بر سر واردات و انتقال بذر باشد

فدراسیون بین المللی بذر اعلام کرد: هیچ مانعی حتی تحریم ها نباید مانعی بر سر واردات بذر از کشورها بویژه در شرایط فعلی که با بیماری کووید ۱۹ امنیت غذایی جهان تهدید می شود، وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از «هورتی دیلی» امروز دنیا با بیماری پیش بینی نشده کووید ۱۹ مواجه است که بسیاری از کشورها را مجبور کرده در قرنطینه به سر ببرند و فعالیت های روزمره و معمولی آنها را متوقف کرده است در این میان بسیاری از خدمات ضروری نظیر مراقبت های بهداشتی، تولیدغذا، زیرساخت‌ها و خدمات مالی و عمومی نیز متوقف شده و یا کند شده است.

این گزارش تاکید می کند؛ لازم است در طول دوره بحران به سلامت عمومی توجه بیشتری شود یکی از مواردی که باید در طول دوره بحران و دوران شیوع ویروس کرونا به آن توجه شود خدمات تولید و توزیع بذر است که کشور مجبور است برای تامین امنیت غذایی این بخش را فعال تر نگه دارد شرکت های تولید بذر مجبور هستند برای ارائه خدمات ضروری نظیر تولید بذر، بوجاری، بسته بندی و توزیع آنها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

در این گزارش اشاره می کند در کشورهایی که آسیب بیشتری از کرونا دیده‌اند سیستمهای تولید، انتقال و حمل و نقل ضروری تر است برای اینکه آنها می‌توانند با افزایش تولید محصولات امنیت غذایی این کشورها را تضمین کنند و از کاهش تولید و احتمالاً ایجاد قحطی جلوگیری کنند.در این میان کشاورزان ضروری است تا دسترسی به بذر و دیگر نهادها را همواره داشته باشند.

فدراسیون بین المللی بذر تاکید کرده است: بر این باوریم پایداری طولانی مدت جهان بر روی چند محور استوار است که یکی از آنها امنیت غذایی است و اصلاح و تولید بذر به عنوان راهکار تامین امنیت غذایی محسوب می‌شود  به این دلیل کشاورزان باید دسترسی به بذر باکیفیت داشته باشند تا بتوانند محصول سالم تولید کنند.

فدراسیون بین المللی تاکید می‌کند که در شرایط فعلی بیماری کووید ۱۹ باید انتقال بذر از کشورها به راحتی و بدون هیچ مانعی انجام پذیرد و حتی تحریم ها هم نباید مانعی سر راه انتقال بذر باشد.

سرویس خبری: بین الملل