1

تدوین اطلس خوراک شناسی گیلان/ حضور شهر خلاق خوراک در اکسپوی دبی

معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان، با بیان اینکه در حوزه خوراک شناسی گیلان توجه ویژه ای به پخت نان های محلی خواهد شد، عنوان کرد: در حال تکمیل اطلس خوراک شناسی استان گیلان هستیم تا بتوانیم نقشه ظرفیت های خوراکی و غذایی مناطق مختلف استان را تدوین و به جهان کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حمیدرضا آذرپور گردشگری خوراک را یکی از انواع گردشگری دانست و اظهار کرد: گردشگری خوراک با هدف معرفی فرهنگ غذایی و آداب و رسوم پذیرایی یک منطقه ایجاد شده و مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به تنوع غذایی موجود در استان گیلان، افزود: شهر رشت به نمایندگی از شهرهای استان گیلان به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در سازمان جهانی یونسکو معرفی شده و لذا وظیفه داریم با ثبت آثار به جا مانده از نیاکانمان در حوزه غذایی، در راستای حفظ این فرهنگ و انتقال آن به نسل های حاضر و آینده گام هایی موثری را برداریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، سلامت غذا را یکی از مولفه های گردشگری خوراک دانست و تصریح کرد: غذاهای گیلانی غالبا منشا گیاهی دارد و لذا غذاهای سالم و مناسبی هستند که نه تنها باعث افزایش وزن نمی شوند،  بلکه به سلامتی انسان ضرر نمی رسانند.

آذرپور، با اشاره به ظرفیت شهرستان لنگرود در حوزه نان های محلی همچون نان خلفه و نان برنجی، خاطرنشان کرد: کمیته علمی شهر خلاق خوراک شناسی متشکل از اساتید و پژوشگران صنعت غذایی کشور و استان، شناسایی و معرفی فرهنگ غذایی مناطق مختلف گیلان را در دستور کار دارد تا زمینه ثبت آنان فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حوزه خوراک شناسی گیلان توجه ویژه ای به پخت نان های محلی خواهد شد، عنوان کرد: در حال تکمیل اطلس خوراک شناسی استان گیلان هستیم تا بتوانیم نقشه ظرفیت های خوراکی و غذایی مناطق مختلف استان را تدوین و به جهان کنیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن صنعت گردشگری، اضافه کرد: قطعا با آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا از تابستان سال جاری از این اپیدمی عبور خواهیم کرد و باید از هم اکنون برای گردشگری پساکرونا برنامه ریزی داشته باشیم.

آذرپور، با بیان اینکه غذاهای مهم و مطرح هر منطقه همچون لونگی، باقلاقاتق و ترش تره در اطلس خوراک شناسی گیلان ثبت می شود، گفت: با کمک فرمانداران و شهرداران و شوراهای شهر به دنبال فعال سازی کمیته شهر خلاق خوراک شناسی هستیم و تاکنون این کمیته در دو شهرستان تشکیل جلسه داده است.

وی با تاکید بر لزوم ثبت ملی غذاهای مناطق مختلف گیلان، ادامه داد: ثبت ملی و جهانی یک غذا موجب می شود آن غذا هرگز از بین نرود.

این مقام مسئول، با اظهار امیدواری از پذیرش گردشگران داخلی و خارجی در گیلان در نیمه دوم سال، خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دو آیتم چادرشب بافی و شهر خلاق خوراک شناسی همزمان با شهریورماه امسال در اکسپوی دبی شرکت خواهد کرد.

سرویس خبری: آشپزی و گردشگری غذا

منبع: ایسنا