1

تراز غذایی منفی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیونی / وعده حجتی برای رسیدن به تراز صفر گندم تا پایان سال

محمود حجتی

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم افزایش ضریب خودکفایی محصولات اساسی از صفر شدن تراز گندم و رسیدن به خودکفایی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود حجتی در همایش اقتصاد مقاومتی با بیان این که تراز غذایی در سال گذشته منفی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: با اقدامات انجام شده این امکان وجود دارد که به تراز صفر درصدی در بحث غذا دست پیدا کنیم.

به گفته وی، تراز غذایی در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب منفی هشت میلیارد و منفی پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با وجود تنوع اقلیمی در کشور امکان تولید بیشتر انواع محصولات باغی در ایران وجود دارد، تصریح کرد: ۱۰ طرح محوری در چارچوب اقتصاد مقاومتی به بخش کشاورزی مربوط است که از این بین افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی در دستور کار قرار گرفته است.

حجتی ادامه داد: طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، افزایش سهم تولید، صادرات محصولات، رشد و بهره‌وری، توانمندسازی نیروی کار و افزایش تولید داخلی به ویژه در بخش کالاهای اساسی باید در اولویت کار این وزارتخانه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به محدودیت‌های کشور در زمینه آب و خاک و لزوم حفظ آنها گفت: در دو سال گذشته بحث ذخایر غذایی و اجرای طرح های توسعه‌ای بر اساس ظرفیت های موجود و افزایش بهره وری در ارتباط با تولید از سوی وزارت کشاورزی پیگیری شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت برای کاشت گندم در کشور وجود دارد، گفت: امسال با تمام شدن ثبت سفارش های قبلی گندم پیش بینی می‌کنیم که به خودکفایی در این زمینه برسیم و این در حالی است که تا دو سال قبل حدود شش میلیون تن واردات گندم داشتیم.

حجتی در ادامه درباره تولید شکر و نیشکر نیز عنوان کرد: تولید چغندرقند در دو سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته به طوری که ۳۵۰ هزار تا ۳۶۰ هزار تن تولید شکر نیز افزایش یافته است.

وی همچنین درباره کاهش تراز منفی تجاری در بخشی از موارد غذایی توضیح داد که برخی از این ترازها متاثر از کاهش قیمت جهانی آن محصول و یا افزایش صادرات به سمت مثبت شدن حرکت کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رکود جهانی حاکم بر برخی محصولات تصریح کرد: به دلیل کاهش قیمت های جهانی لازم است تولید برخی محصولات مانند شکر و ذرت مدیریت شود.

حجتی ادامه داد: در بلندمدت با توجه به محدودیت آب در مورد دو تا سه محصول مانند دانه های روغنی نمی توانیم به مرز خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: درصد خودکفایی دانه های روغنی شش تا هفت درصد است که برنامه وزارت کشاورزی این است که خودکفایی در این زمینه به ۷۰ درصد برسد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به ایجاد گلخانه ها با توجه به مشکل کمبود آب در کشور، گفت: لازم است در همین زمینه به کشت در قفس نیز توجه داشته باشیم؛ چرا که میزان تولید ما در این بخش تا سال گذشته کمتر از ۱۰۰ تن بوده در حالی که ما ظرفیت بالقوه تولید یک میلیون تن را داریم.