1

تصمیم‌های سفر رئیس جمهوری نوید عزم جدی دولت برای نجات خرمای بوشهر

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر گفت: مصوبه‌ها و تصمیم‌های تخاذ شده در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به این استان نوید بخش عزم جدی آنها برای بهبود وضعیت محصول خرما و نجات نخلستان های این استان است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ ندیر پورجم افزود: با توجه به مصوبه‌های ششمین سفر استانی هیات دولت به استان بوشهر در زمینه محصول استراتژیک خرما به نظر می‌رسد عزم دولت برای حل مشکلات این محصول و نخلستان ها این استان جدی است.

وی گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در این سفر مطرح شد طرح تحول نخلستان و جوان سازی نخیلات بود که اگر این طرح تکمیل و سرعت بخشی شود مواهب زیادی از جمله مصرف بهینه آب، بهره دهی و بازدهی بیشتر نخیلات و بالا رفتن کیفیت محصولات آنها را به همراه خواهد داشت.

پورجم اضافه کرد: طرح تحول نخلستان در سه ناحیه شهرستان دشتستان شامل سعدآباد، آبپخش و دشت شبانکاره در دشت اجرا است.

وی یادآور شد: نخیلات این مناطق پیر، کم بازده و با کم آبی روبرو هستند که باید ضمن جوان سازی نسبت به تغییر شیوه آبیاری از حالت سنتی و غرقابی به تحت فشار تبدیل شود که تکمیل و اجرای این طرح به تخصیص اعتبار نیاز دارد.

به گفته پورجم در همین ارتباط مهمترین رهاورد سفر دولت سیزدهم برای نخلداران استان بوشهر مصوبه ۲۷۰ میلیارد تومانی طرح تحول نخلستان بوشهر است که ۱۰۵ میلیارد تومان آن برای نخیلات سعدآباد، ۷۵ میلیارد تومان آبپخش، ۷۰ میلیارد تومان برای دشت شبانکاره و علاوه بر طرح نخلستان ۵۰ میلیارد تومان  نیز برای نوسازی و جوان سازی نخیلات این استان به تصویب رسید.

وی تاکید کرد: با تخصیص به موقع این اعتبار انتظار می‌رود روند اجرای طرح نخلستان در استان بوشهر سرعت بیشتری بگیرد.

تصمیم‌های سفر رئیس جمهوری نوید عزم جدی دولت برای نجات خرمای بوشهر

 دولت پیشنهاد بخش خصوصی بوشهر را برای صادرات خرما بررسی می‌کند

قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر پرداختن به اقتصاد خرما را به عنوان دومین مساله مطرح شده به هیات دولت عنوان کرد و گفت: با توجه به رکود صادرات خرمای کبکاب پیشنهاد شد در ازای صادرات خرما واردات میوه‌های گرمسیری و استوایی که در کشور تولید نداریم مانند موز، آناناس و انبه امکان پذیر و از این طریق جذابیتی در بازار هدف ایجاد شود.

وی ادامه داد: کشورهای هند، بنگلادش و فیلیپین خرما ندارند که می‌توان با واردات میوه‌های گرمسیری و استوایی از این کشورها بازار مناسبی برای صادرات محصول خرما ایجاد کرد که دولت قول بررسی این موضوع را داد و در صورت تحقق می‌تواند رونق خوبی در صادرات خرمای استان ایجاد کند.

پورجم یادآور شد: در زمان حاضر این اقدام برای محصول سیب در حال انجام است و بازار مناسبی برای صادرات این محصول در کشورهای هدف ایجاد شده است که انتظار می‌رود این برنامه برای خرما نیز عملیاتی شود.

اختصاس سه هزار میلیارد تومان برای مقابله با آفت چوبخوار خرما  

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر گفت: مبارزه با آفت چوبخوار خرما که با توجه به وسعت آلودگی نشان می‌دهد این آفت از این استان شروع و به ۶ استان خرما خیز دیگر تسری یافته سومین درخواست این انجمن از دولت بود.

پورجم یادآور شد: پیش از این وزیر وقت جهاد کشاورزی به وزیر کشور نامه ای ارسال و درخواست سه هزار میلیارد تومان برای مقابله با این آفت داشت که آیت الله رئیسی رئیس جمهوری این موضوع را به وزیر کشور واگذار کرد و مقرر شد این مبلغ برای ۶ استان خرما خیز اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۵۰ نقطه از استان بوشهر که محل تجمع نخیلات است دچار آفت سوسک چوبخوار شده است و با توجه به اینکه این آفت بدنه نخل را می‌خورد و موجب ساقط شدن آن می‌شود تهدیدی جدی برای نخیلات به شمار می‌رود.

پورجم گفت: با اقدام به موقع دولت روز گذشته نامه‌ای از سوی سردار نجار خطاب به ۶ استان خرماخیز کشور منتشر شده و دستور داده شد کمیته پایش نخیلات برای مباره با آفت چوبخوار خرما تشکیل و اعتبارات استانی تخصیص یابد.

وی بیان کرد: تصمیم سریع و به موقع دولت درزمینه  تخصیص اعتبار لازم برای مقابله با آفات چوبخوار خرما اتفاق میمون و مبارکی است و با توجه به اینکه بودجه ریزی آن در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری است انتظار می‌رود با تخصیص به موقع بودجه زمینه لازم برای مقابله با این آفت خطرناک هرچه سریع‌تر در استان بوشهر فراهم شود.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت و در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه وارد استان بوشهر شد و در فرودگاه بین المللی استان مورد استقبال مسئولان قرار گرفت.

در ششمین استانی سفر هیات دولت به استان بوشهر ۶  وزیر کابینه دولت سیزدهم، شامل وزیر کشور، راه و شهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی رئیس جمهوری را همراهی کردند.

 براساس برنامه ریزی انجام شده وزیر نیرو به شهرستان‌های دشتی و تنگستان، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان و وزیر اقتصاد و دارایی به شهرستان‌های گناوه و دیلم سفر کردند و وزیر راه و شهرسازی نیز روز پنجشنبه به شهرستان های عسلویه، کنگان و دیر سفر کرد و پروژه های زیربنایی این مناطق را مورد بازدید قرار داد.

 وزیران  یادشده که معین دولت بودند علاوه بربررسی میدانی مسایل و مشکلات شهرستان ها در نشست شورای اداری شرکت کردند و دیدارهایی با اقشار مختلف مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران داشتند.

همچنین محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی،دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در بازدیدها ، دیدارها و جلسات سفر  رئیس جمهوری به استان بوشهر  آیت الله رئیسی را همراهی کردند.

بازدید از شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا)، منطقه ویژه اقتصادی و اسکله  شهید محلاتی ، دیدار با نخلداران اهرم مرکز شهرستان تنگستان، بازدید از موزه شهید رئیسعلی دلواری، پروژه راه آهن بوشهر- شیراز – عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر و حضور در نشست شورای اداری و  نخبگان استان و نشست خبری  برنامه های رئیس جمهوری در سفر به بوشهر بود.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا