1

تعامل بین‌المللی تحقیقات کشاورزی ایران با لغو تحریم‌ها گسترش می‌یابد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: رفع تحریم‌ها و اجرای برجام در گسترش تعامل بین‌المللی در بخش تحقیقات کشاورزی و انتقال تکنولوژی و مواد اولیه مورد نیاز تحقیقات پیشرفته، منشاء اثر خواهد بود.

    • اسکندر زند

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در زمان تحریم‌، ارتباطات بین المللی ما در بخش تحقیقات کشاورزی به صفر رسیده بود و این در حالی است که تحقیقات بدون تعاملات با دانشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورها‌، توسعه پیدا نمی‌کند.
وی افزود‌: در دوران تحریم، ما در پرداخت حق عضویت به موسسه‌های بین‌الملل تحقیقات کشاورزی مشکل داشتیم و حتی نمی‌‌توانستیم وسایل و کالاهای مورد نیاز آزمایشگاه‌‌های پیشرفته‌مان را که مرکز تحقیقات بین المللی برنج خریداری کرده بود ، به ایران منتقل کنیم .
زند به قطع روابط محققان بخش تحقیقات کشاورزی موسسات بین‌‌المللی با ایران نیز اشاره و تصریح کرد: ما در زمینه ارقام گندم زمستانه و سویا مشکل داشتیم و مایل بودیم از تجربیات محققان کشورهای پیشرو استفاده کنیم در حالی که آنها اجازه ملاقات و تعامل با بخش تحقیقات کشاورزی ایران را نداشتند.
وی لغو تحریم‌ها را گامی مهم در گسترش ارتباطات علمی‌، رفت و آمد محققان، حضور در کنگره‌ها و کنفرانس های بین‌المللی دانست و ابراز امیدواری کرد که بخش تحقیقات کشاورزی بتواند در رقابت های بین المللی‌‌، خود را محک بزند و تکنولوژی‌‌های پیشرفته مورد نیاز به بخش تحقیقات کشاورزی کشور منتقل شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، توسعه تعاملات و روابط با ۱۵ موسسه تحقیقات بین المللی در بخش کشاورزی را از اولویت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد و گفت: پس از مؤسسه‌های تحقیقاتی‌، با دانشگاه ها و کشورهایی مانند آلمان،فرانسه،هلند ، ایتالیا و… که در بخش تحقیقات کشاورزی نسبت به ایران مزیت نسبی دارند ،ارتباط علمی را با توجه به فعالیت های شان توسعه می دهیم و امیدواریم بتوانیم از نتایج تحقیقات آنها استفاده کنیم‌.
زند با بیان این که مؤسسه های تحقیقات کشاورزی در دوران تحریم نیز وظایف خود را به خوبی انجام داده‌‌اند‌، گفت : در دوران تحریم‌‌، مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و سایر مؤسسه های تحقیقاتی در تولید بذر و نهال توانستند از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند و سرافراز از این دوران سخت بیرون آیند.