1

تعاون روستایی بر امور تشکل‌های روستایی و کشاورزی دخالتی ندارد

معاون توسعه تعاونی ها و تشکل‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد: مسئولیت این سازمان نظارت بر عملکرد شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی است و در امور تشکل‌ها دخالتی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، « محمدرضا شاه‌پسند» روز سه شنبه درخصوص دلایل عزل و نصب در تشکل های بخش کشاورزی توسط این سازمان، افزود: سازمان دخالتی در امور تشکل های بخش کشاورزی ندارد، اما مسئولیت نظارت ایجاب می‌کند که در مواقع ضروری و به جهت جلوگیری از ضرر و زیان به شبکه ورود داشته باشیم.

وی اظهارداشت: در قانون شرکت های تعاونی ماده ۱۴۶ آمده است، سازمان تعاون و امور استانها(نام قدیمی سازمان مرکز تعاون روستایی) در صورت ملاحظه تخلف در اداره امور شرکت ها یا اتحادیه تعاونی ها و یا در مواردی که یک یا چند نفر از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل یا بازرسان قادر به انجام وظایف خود نباشند، با استفاده از همه اختیارات خود می تواند شرکت یا اتحادیه مذکور را منحل کند یا  اعضای مزبور را بر کنار کرده جانشین را در درجه اول از بین اعضا و در غیر اینصورت بطور موقت تا تشکیل مجمع عمومی از افراد صاحب صلاحیت دیگر تعیین کند.

معاون توسعه تعاونی ها و تشکل های سازمان تعاون روستایی ایران ادامه داد: تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی که در قالب شرکت یا اتحادیه در حال فعالیت هستند، می توانند بر اساس ماده ۵ قانون شرکتهای تعاونی در اتحادیه‌های شهرستانی، استانی و ملی عضو شوند، اما در بعضی از اتحادیه ها شاهد بودیم که ابن امر تحقق پیدا نمی‌کرد و این تخلف بوده است.

شاه پسند اظهار داشت: سازمان وظیفه دارد که در این ارتباط ورود کند که متاسفانه این اتفاق برای اتحادیه مرغداران میهن نیز روی داده است و ما چندین شکایت از استان های مختلف داشته ایم.

وی تصریح کرد: در ماده ۵ سازمان تعاون روستایی آمده است که هیچ گونه محدودیت برای عضویت اتحادیه های استانی نباید ایجاد شود مگر به دلیل عدم امکانات و ظرفیت یا عدم کفایت  ظرفیت فنی تاسیسات و وسایل و امکانات مشروط بر اینکه در اساسنامه تصریح شده باشه اتحادیه های متقاضی و شرکت ها  علاوه بر خرید سهام با پرداخت حق عضویت متناسب با هزینه توسعه وسایل و امکانات  باید بتوانند به عضویت اتحادیه های ملی در آیند.

شاه پسند گفت: از طرفی سازمان تعاون روستایی دارای مدیریت حسابرسی می‌باشد که بر اساس گزارش این واحد، در اتحادیه مرغداران میهن تخلفاتی رخ داده است که ما نیز به عنوان ناظر باید به این تخلفات رسیدگی می کردیم.

وی اظهار داشت: سازمان مجمع قانونی و فوق العاده ای برگزار کرد که بر اساس نتیجه جلسه، ۱۴ استان از ۱۸استان رای موافق برای رفتن هیات مدیره سابق دادند و تنها چهار رای مخالف وجود داشت که این منجر به صدور حکم رفتن هیئت مدیره این تشکل شد که تمام مستندات آن نیز موجود است، پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده مجمع عادی نیز تشکیل شد و اعضای هیات مدیره جدید بر اساس رای نمایندگان معرفی شدند.

معاون توسعه تعاونی ها و تشکلهای سازمان تعاون روستایی ادامه داد: هیئت مدیره سابق حتی مدیرعاملی را به عنوان کاندید معرفی کرد که هیچ وجاهت قانونی نداشت و سازمان صلاحیت حرفه ای وی را تایید نکرد اما تا آخرین روز هم حاضر به ترک اتحادیه نبود.

وی تصریح کرد: در اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تخلفات مالی وجود داشته است که ریز آن در دفتر حسابرسی سازمان وجود دارد.

شاه پسند گفت: تحقیق از فعالیت ها هیات مدیره سابق در حال رسیدگی است و واحد حقوقی سازمان مکلف شده است که به فعالیت هیات مدیره قبلی رسیدگی کند تا حق وحقوق اتحادیه و اعضا ضایع نشود

وی اظهارداشت: خطاهایی که با برنامه ریزی انجام شده باشد قابل گذشت نیست و حتما به امور آنها رسیدگی می شود.

سرویس خبری: کشاورزی