1

تناقضات گرانی گوشت قرمز …. / صادرات دام متوقف شده یا ۶۰ درصد افزایش یافته است؟!

افزایش قیمت گوشت قرمز طی روزهای اخیر باعث اختلاف‌نظر میان مسئولان شده است؛ به گونه‌ای که هر یک، کوتاهی در انجام وظیفه دیگری و ضعف در اجرا را مقصر گرانی عنوان می‌کنند و تناقض در دلایل مطرح شده وجود دارد؛ چراکه طبق اعلام یک بخش، صادرات دام متوقف شده و طبق تاکید بخش دیگر، صادرات ۶۰ درصد افزایش یافته است!

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صادرات و قاچاق دام زنده را عامل افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده است، مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید مشخص نیست چرا همیشه سازمان حمایت، تولیدکنندگان را مقصر می‌داند و چرا با این اظهارنظر غیرکارشناسی صادرات دام زنده و قاچاق آن را عامل افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده است؛ چراکه به دلیل مسائلی که بین ایران و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و کویت به وجود آمده، صادرات دام زنده طی ماه گذشته متوقف شده است چون عمده صادرات دام زنده به کویت صورت می‌گرفت.

به گفته این مقام مسئول در وزارت کشاورزی، قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک در دی‌ امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم دام زنده سنگین ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که تغییر محسوسی در بهمن‌ ماه نیز در قیمت این محصول دیده نمی‌شود. این در حالی است که نوسان قیمت در گوشت قرمز به حدی افزایش یافته است که نمی‌تواند منطقی باشد.

همچنین محمود حجتی – وزیر جهاد کشاورزی – تاکید دارد که براساس آمار موجود قیمت دام و گوشت قرمز در بخش تولید افزایشی نداشته است.

این در حالی است که معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید قیمت هر کیلوگرم دام زنده در خرده فروشی ها به بیش از ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و در عمده فروشی ها نیز به ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

محمدیان شمالی درباره گفته مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه به دلیل مسائلی که بین ایران و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و کویت به وجود آمده، صادرات دام زنده طی ماه گذشته متوقف شده است، تاکید دارد که بر اساس آمار رسمی گمرک، صادرات دام سبک در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، در سال گذشته حدود ۲۴ هزار تن صادرات دام سبک داشتیم و این در حالی است که در ۱۰ ماهه امسال حدود ۴۵ هزار و ۷۰۰ تن صادرات داشتیم که نگاهی به این آمار نشان دهنده افزایش میزان صادرات دام زنده است.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است که اگر تولید به درستی صورت گیرد و کمبود عرضه نباشد مشکل و گرانی نخواهیم داشت، چون دلالان و واسطه ها همیشه در بازار وجود داشتند و اتفاق جدیدی را نیز در بازار شاهد نبودیم که بتوانیم آن را دلیل گرانی بدانیم و این طبیعی است که همیشه به دنبال کمبود عرضه و تقاضای بالا، گرانی خواهیم داشت و موضوع جدیدی نیست.

محمدیان شمالی تاکید دارد که نظارت بر شبکه توزیع خرد با اصناف است و این سازمان بر تولید و عرضه نظارت دارد ولی در قانون انتزاع بحث تولید تا عمده فروشی در برخی محصولات و از جمله گوشت به عهده خود وزارت جهاد کشاوری گذاشته شده و از اختیار ما خارج است.

به گفته وی اگر عرضه فراوان باشد مشکلی نخواهیم داشت و در رابطه با گوشت نیز اگر عرضه به میزان کافی صورت می‌گرفت شاهد گرانی نبودیم.