1

توانمندی‌ داخلی به کمک توسعه گیاهان دارویی می‌آید/صدور ۴۸ پروانه ساخت داروهای گیاهی-دامی از سوی سازمان دامپزشکی

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان تمام توان خود را برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تولید داروهای گیاهی بکار گرفته است، از صدور ۴۸ پروانه ساخت داروهای دامی گیاهی در کشور خبر داد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشکان زرگر در جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی اظهارکرد: کمیته‌ای در سازمان دامپزشکی تحت عنوان «گیاهان دارویی» وجود دارد که قصد داریم فعالیت‌هایش را گسترش دهیم.

وی افزود: بنابراین فراخوانی به زودی منتشر می‌شود و در آن از تمامی شرکت‌های فعال در حوزه داروهای گیاهی دعوت به همکاری خواهد شد.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش ریالی بازار داروها در صنعت دام، طیور و زنبور عسل به گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد که برای رسیدن به آن نیاز به فعالیت زیادی است.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها تمرکز ما بر روی استفاده از توانمندی‌های داخلی است و تا چند سال آینده قطعا شاهد موفقیت‌ها و خبرهای خوشی از حوزه گیاهان دارویی خواهیم بود.

مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی همچنین عنوان کرد: در این حوزه قبل از سال ۱۳۹۲ بر اساس داروهای شیمیایی بررسی‌ها انجام می‌شد، اما پس از آن با توجه به سند ملی گیاهان دارویی فعالیت‌ها در این حوزه ارتقا یافت.

وی افزود: البته برای حمایت‌ها از این حوزه اولویت‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان به فرموله شدن دارو برای نخستین بار در کشور و انتقال کامل فناوری به داخل اشاره کرد.

مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براینکه، این سازمان تمام توان خود را برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تولید داروهای گیاهی بکار گرفته است، تصریح کرد: تا کنون ۴۸ پروانه ساخت داروهای گیاهی در کشور از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده است.