1

توسعه باغات پسته در شمال‌غرب کلید خورد/برنامه افزایش دو برابری تولید پسته در کشور

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه توسعه باغات پسته در شمال و شمال‌غرب کشور در دستور کار معاونت باغبانی است، گفت: با انجام برنامه‌های اصلاحی باغات تولید پسته در کشور تا دو برابر افزایش می‌یابد.

 

 

محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ اینکه آیا ما جایگاه نخست تولید پسته را به آمریکا واگذار کرده‌ایم؟ گفت: ایران با ۴۷۹ هزار هکتار سطح زیرکشت دارای رتبه اول سطح زیرکشت در دنیا بوده این در حالی است که آمریکا نزدیک به صد هزار هکتار رتبه دوم جهان را دارد.

*دلیل کاهش عملکرد پسته

وی ادامه داد: بیش از نیمی از سطح کشت پسته ایران در یک استان خشک و شور به نام کرمان واقع شده و نزدیک به ۴۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت که شامل ۸۱ درصد سطح زیرکشت باغات (۴۷۹ هزار هکتار) می‌شود در ۱۲ استان متمرکز است که عمده سطح کشت شده مناطق از کیفیت آب و خاک خوبی برخوردار نبوده و منجر به کاهش عملکرد پسته ایران شده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این در حالی است که کشت و کار و همچنین توسعه باغات آمریکا در مناطق با شرایط آب و خاک با کیفیت انجام می‌شود.

به گفته طهماسبی بروز خشکسالی‌های پیاپی و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر ضمن تأثیر سوء در عملکرد کمی و کیفی پسته، کشت و توسعه سایر محصولات باغبانی را با محدودیت بیشتری مواجه ساخته و با توجه به اقلیم این مناطق پسته یکی از گونه‌های مقاوم در شرایط سخت است.

* توسعه باغات پسته در شمال‌غرب و غرب کشور در دستور کار وزارت جهاد

وی با بیان اینکه توسعه باغات پسته در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور در دستور کار معاونت باغبانی قرار دارد گفت: با اجرای عملیات اصلاح باغات از جمله تغییر رقم و سرشاخه‌کاری باغات پسته قدیمی و درجه ۲ با ارقام تجاری و مناسب با منطقه عملکرد را دو برابر می‌توان افزایش داد.

*افزایش ۷۳ درصدی تولید پسته ایران در طی ۱۰ سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بررسی روند ۱۰ ساله حاکی از رشد ۷۳ درصدی تولید پسته در ایران است، گفت: تولید پسته در کشور از ۱۶۵ هزار تن در سال ۱۳۸۷ به ۲۸۷ هزار تن در سال ۱۳۹۶ رسیده است و در خصوص عملکرد نیز همین گونه بوده است.

*کشت پسته در ۲۸ استان/سالانه ۱۰ هزار هکتار باغ پسته توسعه می‌یابد

طهماسبی در پاسخ به اینکه چرا تولید پسته در سال‌های گذشته محدود به استان‌های خاصی مانند کرمان و رفسنجان بوده است‌، گفت: پسته محصول متحمل به شرایط شور و کم‌آبی است و در بیش از ۲۸ استان کشور کشت و کار می‌شود و سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار پسته توسعه می‌یابد و طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۳۳ درصد سطح زیرکشت پسته افزایش یافته است.

 

*برنامه‌های توسعه باغ پسته در کشور

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌هایی برای توسعه این محصول استراتژیک و اساسی در کشور دارید، گفت: از لحاظ تقسیم‌بندی کشت پسته در ایران سه نوع تقسیم‌بندی وجود دارد نخست استان‌های پیشرو و قدیمی مانند کرمان، خراسان و یزد هستند و پس از آن استان‌های میانه‌رو مانند قزوین‌، مرکزی و قم قرار گرفته‌اند و در تقسیم‌بندی آخر استان‌های جدید مانند آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، اردبیل، لرستان، همدان، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی و ایلام هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی و به تبع شور شدن اراضی در استان‌های قدیمی منجر به توسعه باغات به ویژه در استان‌های میانه‌رو و حتی جدید شده است و توسعه باغات پسته به دو استان ختم نمی‌‌شود و توسعه پسته در استان‌های میانه‌رو و جدید نیز وجود داشته و شاهد توسعه چشم‌گیر بودیم به طوری که تولید پسته در ایران با رشد قابل توجه ۳۳ درصدی طی ۱۰ سال گذشته مواجه بوده است.

روند ۱۰ ساله توسعه سطح زیرکشت و تولید پسته ایران
ایران
نام محصول سال سطح زیر کشت ایران (هزار هکتار) تولید ایران (هزار تن)
پسته ۲۰۰۸ ۲۸۰ ۱۶۵
پسته ۲۰۰۹ ۲۸۴ ۱۸۴
پسته ۲۰۱۰ ۲۸۸ ۲۱۶
پسته ۲۰۱۱ ۲۹۰ ۱۵۷
پسته ۲۰۱۲ ۲۹۵ ۱۸۳
پسته ۲۰۱۳ ۳۰۴ ۲۲۵
پسته ۲۰۱۴ ۳۱۷ ۲۴۰
پسته ۲۰۱۵ ۳۳۵.۳ ۲۶۱.۱
پسته ۲۰۱۶ ۳۵۹.۱ ۳۰۴.۴
پسته ۲۰۱۷ ۳۷۶.۷ ۳۱۷.۵

پسته ارزآورترین محصول کشاورزی و پس از نفت قرار دارد و سالانه از محل صادرات این محصول که در دنیا طالب زیادی هم دارد، حدود ۱٫۵ میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌کند. پسته ایران در دنیا به خوشمزگی معروف است و رقیب ندارد.

سرویس خبری: کشاورزی