1

توسعه ۲ هزار هکتاری پایلوت‌های هوشمند آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: طی امسال پایلوت‌‌های هوشمند آبیاری را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، حدود ۲ هزار هکتار توسعه می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به گزارش وزارت جهاد کشاورزی؛ فریبرز عباسی مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت متبوع در توسعه آبیاری هوشمند گفت: هوشمندسازی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار ما در اجرای طرح سامانه نوین آبیاری است. در سال گذشته در ۱۶ استان آبیاری هوشمند به صورت آزمایشی انجام شده است و در این راستا از آخرین فناوری‌های نوین که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده، بهره گرفته‌ایم.

او با بیان اینکه امسال درصددیم با کمک شرکت‌‎های دانش‌بنیان، پایلوت‌های هوشمند را در حدود ۲ هزار هکتار توسعه دهیم که امیدواریم در کل کشور، این امکان را به مرور فراهم کنیم، افزود: در این راستا برای تحقق این امر از دانش بومی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بهره بردیم و تمام تجهیزات مربوط به این کار در داخل کشور و توسط همین شرکت‌ها تولید شده است.

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: از پایلوت‌هایی که سال گذشته اجرا شده، ۵۳۰ هکتار در استان اصفهان بوده است، بدین ترتیب کشاورزان پیشرو با دستیابی به نتایج پایلوت‌های هوشمند، آمادگی یافتند تا به صورت تعهدی، این طرح در مزارع آن‌ها اجرایی شود، به صورتی که سیستم آبیاری هوشمند در مزارع آن‌ها پیاده شود و بعد از دیدن نتیجه، هزینه آن را بپردازند.

به گفته او، در حال حاضر، ارائه سیستم هوشمند آبیاری به صورت مشارکتی است که بخشی از آن توسط دولت و بخش دیگر به عهده بهره‌بردار است؛ اما در این روش، کل هزینه به عهده بهره‌بردار خواهد بود.

عباسی درباره نحوه توسعه سیستم هوشمند آبیاری در کشور گفت: توسعه سیستم هوشمند آبیاری، تقریبا در ۵۰ درصد استان‌های کشور انجام شده است؛ اما در بعضی از استان‌ها مثل اصفهان، فارس، خراسان رضوی، قزوین و البرز این توسعه به دلیل وجود شرکت‌های دانش بنیان قوی‌تر در سطح استان، با روند سریع‌تری همراه بوده است. با توجه به برنامه‌هایی که در این خصوص داریم، امسال تقریبا در همه استان‌ها، سیستم آبیاری هوشمند اجرا خواهد شد.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری درباره نحوه آموزش استفاده از سیستم آبیاری هوشمند توسط این وزارتخانه به کشاورزان، تاکید کرد: با توجه به اینکه سیستم آبیاری هوشمند یک تکنولوژی پیشرفته است، آموزش استفاده از این تجهیزات در فاز اول برای بهره‌برداران پیشرو که معمولا کارشناسان خبره در کنار خود دارند، انجام می‌شود، در این پایلوت‌ها تحقیق و توسعه و ترویج را با هم اجرا می‌کنیم.

او درباره تاثیر آبیاری هوشمند در کاهش هزینه‌های پروژه‌های آب و خاک یادآور شد: پایلوت‌هایی که توسط وزرات جهاد کشاورزی اجرا شده است، نشان دهنده اثرات مثبت در کاهش مصرف، هزینه آب و افزایش بهره‌وری است. طرح آزمایشی که در اصفهان اجرا شده است، تعاونی تولید بوده و ۵۳۰ هکتار سطح داشته و توسط شرکت دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است. این طرح نشان‌دهنده حدود ۱۰ درصد کاهش مصرف آب و اثرگذاری بیش از ۴۰ درصد در ارتقای بهره‌وری بوده است.

سرویس خبری: کشاورزی