1

تولید سالانه هشت هزار تن محصولات سردرختی در کشت و صنعت مغان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: سالانه هشت هزار تن محصولات سردرختی متنوع در کشت و صنعت مغان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ قاسم محمدی اظهار کرد: این محصولات علاوه بر کشورهای حوزه قفقاز، به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود که از مزیت‌های ممتاز کیفیت و همچنین ارگانیک بسیار بالا برخوردار است.

وی ظرفیت این مجموعه را در قالب ۱۷ هزار هکتار اراضی زراعی و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات اعلام کرد و گفت: عمده تولیدات زراعی کشت و صنعت مغان محصول استراتژیک گندم، جو، بذر چغندر قند، کلزا، سویا و سایر محصولات کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان بیان کرد: سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی با کیفیت و بیش از ۴۰۰ تن انواع محصولات لبنی تولید شده و به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

محمدی بازار صادراتی کشت و صنعت را کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، ترکیه، ازبکستان و قزاقستان اعلام کرد و گفت: لاین بذر و نهال کشت و صنعت در حال راه‌اندازی است و تلاش ما بر این است تا به تناسب نیاز کشور در تولید و بذر مورد نیاز به عنوان پیشرو عمل کرده و نهضت جدیدی را در این حوزه تحقق ببخشیم.

وی با بیان اینکه کشت و صنعت مغان به قطب تولید محصولات استراتژیک تبدیل شده است، افزود: با سرمایه‌گذاری جدید و توجهی که دولت به این بنگاه عظیم اقتصادی دارد، تلاش ما بر این است تا زمینه توسعه کمی و کیفی این مجموعه را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان از راه‌اندازی نهالستان مادر و کشت بافت در این شرکت خبر داد و گفت: به دنبال میزبانی اردبیل از رویداد ۲۰۲۳ و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو سفرای کشورهای عضو اکو به همراه سفیر کشور چین به کشت و صنعت مغان سفر کرده و بازدیدی را از این مجموعه انجام دادند که امید است ماحصل آن سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اقتصادی و افزایش تبادلات تجاری با این کشورها باشد.

محمدی صادرات خدمات فنی، مهندسی را در کنار بسته‌های دانش‌بنیان و ارائه مناسب آن به سرمایه‌گذاران یادآور شد و گفت: چندین شرکت دانش‌بنیان میز دائم خود را با کشورهای مختلف به ویژه صربستان با محوریت بذر برقرار کرده و با همکاری بنیاد تعاون سپاه تولید و عرضه بذر چغندر با کیفیت را نیز شاهد هستیم.

وی از برگزاری همایش ملی زنجیره ارزش افزوده در کشت و صنعت مغان خبر داد و گفت: اولین همایش زنجیره ارزش و برندسازی محصولات صادراتی کشت و صنعت مغان ۲۲ اردیبهشت ماه در این شرکت برگزار می‌شود.

محمدی با اشاره به میزان تولید محصولات متنوع کشاورزی در کشت و صنعت مغان افزود: ۸۰۰ هزار تن محصولات متنوع کشاورزی در بخش‌های زراعی، باغی، ‌دامی و صنایع تبدیلی سالانه در این مجموعه و بنگاه عظیم اقتصادی تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: بخشی از این تولیدات در قالب زنجیره ارزش و با کیفیت بالا و با برند مغانه و مالیکو علاوه بر عرضه به بازار داخلی به کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، عراق و حوزه خلیج فارس با تنوع خاص صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا