1

تولید محدود تیلاپیا به سبب توجیه واردات در حال انجام است/ واسطه گری عامل اصلی قیمت بالای تیلاپیا در بازار

مدیر عامل اتحادیه پرورش و صادرات آبزیان گفت: سازمان شیلات به سبب توجیه واردات به سمت و سوی تولید محدود تیلاپیا رفتند، در غیر این صورت این حجم سرمایه گذاری را در گونه‌های بومی انجام می‌دادند.

 

 

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از واردات تیلاپیا اظهار کرد: اگرچه بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده ایم که تیلاپیا ماهی مناسبی نیست که وارد سبد غذایی خانوار ایرانی شود، اما چینی‌ها دندان ما را شمردند و آن را به صورت آماده به طبخ وارد بازار می‌کنند که به سبب عدم رقابت با قیمت قزل آلا، تولید ما را دچار چالش کرده است.

وی افزود: در زمان ریاست دوره قبلی سازمان شیلات، پرورش دهندگان به معاون بازرگانی وزارت جهاد نامه نوشتند و خواستار ممنوعیت واردات تیلاپیا شدند، این در حالی است که شیلات پرورش دهندگان را بازی داد و هم اکنون مشخص شد که نامه ممنوعیت به محدودیت واردات تیلاپیا تبدیل شده بود که این امر امضا‌های طلایی و رانت همانند داستان تخم چشم زده را به همراه دارد و موجب شده تا لطمه جدی را به تولید ملی وارد کند.

قاسمی ادامه داد: با وجود آنکه تیلاپیا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و در دنیا به ماهی فقرا معروف است، اما در کشور ما به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نرخ‌های بالایی به فروش می‌رسد.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پروری و صادرات آبزیان در پایان درباره اینکه با وجود فقدان کیفیت تیلاپیا به چه علت به سمت و سوی تولید آن در داخل رفتیم، بیان کرد: سازمان محیط زیست مجوز تولید تیلاپیا را به مناطقی که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند، داده است و سازمان شیلات به سبب توجیه واردات به سمت و سوی تولید محدود تیلاپیا رفتند، در غیر این صورت این حجم سرمایه گذاری را در گونه‌های بومی انجام می‌دادند.

 

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان