1

تولید گندم به ۸ میلیون تن می رسد

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید گندم تا پایان سال زراعی به ۸ میلیون تن برسد که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

او با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور ادامه دارد، افزود: با توجه به آنکه مقداری گندم در انبارهای کشاورزان به امید افزایش قیمت و خودمصرفی ذخیره شده است، از این رو نمی توان برآورد دقیقی راجع به میزان خرید داشت.

هاشمی از صد درصد مطالبات گندم کاران خبر داد و گفت: امسال در ارتباط با بهای خرید گندم مشکلی نداشتیم.

افت ۳۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال قبل

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ادامه داد: امسال میزان خرید تضمینی گندم‌ نسبت به سال قبل ۳۸ تا ۳۹ درصد و تولید ۳۰ درصد کاهش یافته است که علت کسری میزان خرید در برابر تولید ناشی از بازار نهاده های دامی و هدر رفت گندم خوراکی به سمت خوراک دام و طیور است.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که مجموع  هدر رفت گندم تولیدی به سمت خوراک دام و طیور، قاچاق و نگهداری در انبارها حدود ۱.۵ میلیون تن است.

هاشمی درباره آخرین وضعیت واردات گندم بیان کرد: سالانه ۱۰ تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در بخش نان و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به تولید داخل، ۵ میلیون تن گندم به منظور تامین کسری نیاز کشور و ذخایر استراتژیک باید وارد شود که بنابر قیمت بازارهای بین المللی، نرخ گندم خارجی ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت گندم داخلی خواهد بود.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ادامه داد: با توجه به قیمت گذاری مناسب گندم برای سال زراعی آینده پیش بینی می شود که در صورت شرایط نرمال بارش، تولید گندم به ۱۳ میلیون تن برسد.

او درباره آخرین جزئیات سطح زیرکشت گندم برای سال زراعی جدید گفت: با توجه به اعلام‌ قیمت منطقی خرید تضمینی گندم و اشتیاق کشاورزان نسبت به کشت پیش بینی می شود که سطح زیرکشت به ۶ میلیون تن برسد؛ چرا که به دلیل منابع آب و خاک امکان توسعه سطح زیرکشت وجود ندارد. اما پتانسیل خودکفایی گندم در کشور را داریم، هر چند پارامترهایی همچون میزان بارش، قیمت خرید تضمینی و نحوه خرید در آن دخیل است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای سال زراعی جدید بذر و کود به میزان کافی تامین و تدارک دیده شده است، بیان کرد: امسال جز معدود سال هایی است که معاونت امور زراعت بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده است، همچنین در ارتباط با تامین کود پاییزه کشاورزان طبق اذعان مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مشکلی وجود ندارد.

او از ثبات قیمت کودهای فسفاته و پتاسه نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به نرخ تورم و هزینه های شرکت های تولیدکننده بذر، قیمت بذر تا حدودی افزایش خواهد داشت.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ادامه داد: با توجه به نگهداری مقداری گندم در انبارها توسط کشاورزان به عنوان استفاده از بذور یا خود مصرفی و همچنین مصرف بخشی از گندم تولیدی به عنوان خوراک دام و طیور پیش بینی می شود که مجموع تولید تا پایان سال زراعی فعلی به ۸ میلیون تن برسد.

به گفته او، با توجه به تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر کشت قراردادی امیدواریم در خصوص گندم این موضوع عملیاتی شود چرا که کشاورز بر مبنای قرارداد مکلف به تحویل گندم خواهد بود که با این وجود هدر رفت گندم به عنوان خوراک دام و طیور یا قاچاق نخواهیم داشت.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور در پایان درباره آخرین وضعیت قیمت گندم در نرخ نان تصریح کرد: قیمت گندم در نرخ نان تاثیری ندارد چرا که در شرایط کنونی به رغم خرید تضمینی هر کیلو گندم با نرخ ۵ هزار تومان، اما هر کیلو آرد با نرخ ۶۶۵ تومان و ۹۰۰ تومان در اختیار واحدها قرار می گیرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان