1

تولید ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور؛پرتقال به سرنوشت سیب‌زمینی دچار نمی‌شود/ بهبود وضعیت صادرات

[heading]یک مقام مسئول در وزارت جهاد با بیان اینکه امسال بیش از ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود، گفت: برای نگهداری و صادرات این محصولات برنامه‌ریزی شده و نگرانی در زمینه دورریز شدن آنها نداریم.[/heading]

ابوالقاسم حسن‌پور  در گفتگو با مهر میزان تولید مرکبات را در کشور طی سالجاری بیش از ۴ و نیم میلیون تن عنوان کرد و اظهارداشت: این میزان تولید نسبت به سال قبل حداقل ۵۰۰ هزارتن افزایش دارد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به  برخی ابزار نگرانی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است تولید فراوان پرتقال سبب شود امسال این میوه وضعیتی شبیه پیاز و سیب زمینی کند، با بیان اینکه در حال حاضر برداشت پرتقال شمال (جز ارقام دیررس) رو به پایان است، اضافه کرد: این محصولات پس از برداشت به سردخانه منتقل و در انبارهای فنی نگهداری می‌شوند بنابراین نگرانی در این زمینه نداریم و دور ریز کمتری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزارتن مرکبات از کشور صادر شود، گفت: این صادرات عمدتا شامل نارنگی و پرتقال است که هم اکنون نیز صادرات آنها در حال انجام است.

حسن‌پور مقاصد صادراتی مرکبات ایرانی را کشورهای حوزه خلیج فارس و  حوزه دریای خزر عنوان کرد و افزود: مصرف مرکبات در داخل کشور بسیار زیاد است بعنوان مثال لیموشیرین میوه‌ای است که فقط ایرانیان آن را می‌خورند و تنها مقدار کمی از آن به اروپا صادر می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی شرایط صادرات مرکبات در سالجاری نسبت به سال گذشته مقداری بهبود یافته است.  

تلگرام