1

جریمه تعرفه‌ای برای صنایع روغنی متخلف

سال گذشته علیرغم تعهد صنایع روغن نباتی برای حمایت از کشاورزان، دانه های روغنی تولید داخل در مقطعی از کشاورزان خریداری نشد که البته پس از دخالت وزارت کشاورزی قائله ختم به خیر شد و برای امسال نیز قائم مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی، از افزایش تعرفه واردات روغن خام برای صنایعی که محصول تولید داخل را از کشاورزان نخرند، خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، تنظیم بازار روغن نباتی در سال گذشته که به صنایع واگذار شده بود خاطرات خوشی در بر نداشت، چرا که علی رغم تعهد صنایع روغن نباتی به وزارت جهاد کشاورزی درباره حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی، این صنایع بودند که نیمه های سال گذشته به بهانه اینکه سازمان حمایت به آن ها اجازه افزایش قیمت محصولشان را نمی دهد، دولت را تهدید کردند که دیگر دانه روغنی تولید داخل را خریداری نمی کنند که البته وزیر جهاد کشاورزی از خجالت آن ها درآمد و برایشان خط و نشان کشید!

داستان از اینجا شروع شد که محمد قبله – دبیر سابق انجمن روغن نباتی- اعلام کرد: با وجود صدور مجوز افزایش قیمت پنج درصدی روغن نباتی از سوی ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های روغن مورد تهدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز تا کنون اجرایی نشده است لذا دیگر دانه روغنی داخلی را نمی‌خریم.

اما دقیقا فردای این تهدید محمود حجتی در سومین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی گفت که عده ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده، گران‌ کنند و نسبت به نخریدن دانه‌های روغنی تهدید هم می‌کنند که خطاب به آنها تصریح کرد “بیخود کردید که دانه روغنی از کشاورز نمی‌خرید؛ کشور بی‌صاحب نیست که تهدید می‌کنید”.

به گفته وزیر کشاورزی، در سال ۱۳۹۳ چهار میلیارد دلار واردات روغن خام صورت گرفته است که به همین میزان سرمایه های بین نسلی از جمله نفت را فروخته ایم و دانه روغنی وارد کرده ایم. از سوی دیگر تهدید می کنند که از امروز سویا نمی خریم، بیخود کردید که نمی‌خرید. در همه دنیا قیمت روغن کاهش یافته است و چون در داخل افزایش نیافته تهدید می‌کنند؛ مگر کشور صاحب ندارد.

این خط و نشان حجتی برای روغنی ها جواب داد، چرا که دو هفته بعد از این سخنرانی وزیر، علی اکبر مهر فرد – قائم مقام وزیر جهاد کشاوزی در امور بازرگانی – اعلام کرد که بازار روغن نباتی در سال گذشته به انجمن واردکنندگان روغن نباتی واگذار شده بود،‌ اما آنها در شش ماهه اول پس از قرارداد همکاری مشترکشان به تعهداتشان عمل کرد و در شش ماهه دوم تعهدات خود را فراموش کردند.

وی افزود: با توجه به عدم پایبندی انجمن صنفی روغن نباتی در زمینه‌های مختلف از جمله پرداخت مناسب و به موقع بهای محصولات کشاورزان در حال حاضر با تامین اعتبار مورد نیاز تنظیم بازار و خرید محصولات دانه‌های روغن برعهده وزارت کشاورزی است و بر این اساس هر کارخانه روغن کشی یا روغن نباتی دانه‌های روغنی کشاورزان را در کنار شرکت بازرگانی دولتی بخرد به ازای هر کیلوگرم دانه روغنی خریداری شده از کشاورزان تسهیلات برای واردات دانه‌های روغنی یا روغن خام دریافت می‌کنند.

این وضعیت چندان طول نکشید و یک ماه بعد علیرضا مهاجر- مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر کل دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی – از بازگشت مجدد تنظیم بازار ورغن نباتی به بخش خصوصی و صنایع به ایسنا خبر داد و اعلام کرد: انجمن صنفی روغن نباتی مجددا متعهد شد تا بهای خرید محصول شرکت بازرگانی دولتی را به کشاورزان پرداخت کند و از این پس نیز مابقی دانه‌های روغنی را خریداری کرده و تا ۷۲ ساعت پول کشاورزان را پرداخت کند و به همین جهت مجددا بازار روغن نباتی به این انجمن بازگشت. قیمت کلزا نیز با ۱۵ درصد افزایش به ۲۵۳۰ تومان در سال جاری رسید و از سویی دیگر یارانه‌های بسیاری برای کشاورزان در نظر گرفتیم که می‌توان به یارانه ۸۰ درصدی برای خرید بذر و تسهیلات در نظر گرفته شده برای مکانیزاسیون و غیره اشاره کرد.

اما به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی امسال برنامه مطمئن تری برای حمایت از تولید کنندگان داخلی دانه روغنی تنظیم کرده است، چرا که واردات روغن خام را به خرید محصول تولیدی از کشاورزان گره زده است.

چرا که علی اکبر مهر فرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: امسال واردات دانه های روغنی آزاد است و دو مکانیزم دارد یا اینکه متقاضیان و تولید کنندگان روغن نباتی، دانه های روغنی تولید داخل را خریداری می کنند و روغن خام یا دانه های روغنی را با تعرفه پایین وارد می کنند و یا اینکه دانه های روغنی تولید داخل را از کشاورزان خریداری نمی کنند و با تعرفه بالا واردات خود را انجام می دهند.

وی افزود: امسال پیش بینی می شود حدود ۴۰۰ هزار تن دانه های روغنی در کشور تولید شود اما نیاز داخلی بسیار بیشتر از این میزان است؛ بنابراین به واردات نیاز داریم و هم اکنون نیز که دانه روغنی تولید داخل نداریم صنایع باید متعهد شوند که در هنگام فصل برداشت محصول، دانه روغنی را از کشاورزان خریداری می کنند تا بتوانند روغن خام را با تعرفه پایین تری به کشور وارد کنند.

انتهای پیام