1

جریمه ۱۵۰ میلیارد تومانی ۸ کارخانه‌ لبنی/ ابلاغیه افزایش قیمت خرید شیرخام اجرایی نشده است

شیر

[heading]رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به ابلاغیه سازمان حمایت مبنی بر افزایش ۶ درصدی قیمت محصولات لبنی گفت: این سازمان ۸ کارخانه را به دلیل اجرایی نکردن افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی شیرخام پایه ۱۵۰ میلیارد تومان جریمه کرده است.[/heading]

 سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: به دنبال ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر افزایش ۶ درصدی قیمت محصولات پر مصرف لبنی شیر، ماست و پنیر از دی ماه سال جاری، کارخانه‌ها مکلف شدند تا قیمت پایه خرید شیرخام را ۱۰۰ تومان افزایش دهند.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت شیرخام از تولید‌کنندگان ۱۱۶۰ تومان است، گفت: شیرخام از حدود ۹۵۰ تا ۱۲۵۰ تومان از گاوداران خریداری می‌شود، بنابراین کارخانه در پی ابلاغیه افزایش قیمت محصولات لبنی مکلفند تا ۱۰۰ تومان بر روی قیمت پایه خرید شیر خام اضافه کنند.

مقدسی با بیان اینکه برخی کارخانه‌ها قبلا  افزایش بیش از ۶ درصدی قیمت محصولات لبنی را اعمال کرده‌اند اما هیچ گونه افزایشی در خرید قیمت شیر خام نداده‌اند، افزود: این کارخانه‌ها دیگر مجاز به افزایش ۶ درصدی قیمت محصولات لبنی نیستند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، کارخانه‌هایی را که ابلاغیه افزایش قیمت خرید شیر خام را اجرا نکنند به سازمان تعزیرات معرفی کرده است که البته برخی از کارخانه‌ها برای اینکه به تعزیرات معرفی نشود به سازمان حمایت تعهد داده‌اند که افزایش قیمت شیرخام را اعمال کنند.

وی افزود: اما این کارخانه‌ها علیرغم تعهدشان هنوز افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران را اجرایی نکرده‌اند و حتی در پرداخت وجه خرید شیر خام به تولید‌کنندگان هم تأخیر ایجاد کرده‌اند.

مقدسی گفت: گاوداران و تولید‌کنندگان شیرخام به دلیل عدم دریافت به موقع پول فروش شیرخام و همچنین افزایش نیافتن قیمت این محصول با مشکلات مالی مواجهند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: سال گذشته کارخانه‌ها هر بطری شیر را با قیمت ۲۲۰۰ تومان عرضه می‌کردند و امسال هر بطری شیر را حداقل با قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان به مصرف‌کننده می‌فروشند.

وی افزود: اما علیرغم افزایش قیمت شیر در بازار مصرف هنوز کارخانه‌ها هیچ‌گونه افزایشی در قیمت خرید شیرخام اعمال نکرده‌اند.

مقدسی بیان داشت: البته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برای ۸ کارخانه که افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت پایه خرید شیر خام را اجرا نکرده‌اند در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان جریمه منظور کرده است و این موضوع هم به آنها اعلام شده تا اگر افزایش ۱۰۰ تومانی در قیمت پایه خرید شیر خام را اجرا نکنند باید مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان جریمه را پرداخت کنند.

وی افزود: براساس گزارش بانک مرکزی در سال جاری قیمت شیر، ماست و پنیر ۸٫۲ درصد گران شده اما قیمت شیرخام هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است.

براساس این گزارش: مصیب محمدیان شمالی عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان چندی پیش در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: مطابق مصوبه ششم مرداد ماه امسال ستاد ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها و مذاکرات نوزدهم آبان ماه امسال در ارتباط با قیمت فرآورده های لبنی، قرار است همه کارخانه های لبنی از اول دیماه نسبت به افزایش یک هزار ریالی قیمت خرید فعلی هرکیلو گرم شیر خام از دامداران اقدام کنند.