1

جلسه امضا تفاهم نامه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با سازمان شیلات برگزار شد

جلسه امضا تفاهم نامه همکاری مشترک انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با سازمان شیلات کشور با حضور دکتر میرزای رزاز سرپرست انستیتو و دکترخون میرزایی رئیس سازمان شیلات برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی به نقل از انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دکتر جلال الدین میرزای رزاز در این جلسه گفت: یکی از کارهایی که در انستیتو انجام می شود، محاسبه سالانه مصرف در کشور است که نتایج آن برای برنامه ریزی های بعدی به سازمان ها و وزارتخانه های ذیربط ارایه می شود.

وی افزود: علاوه بر این در حال آماده سازی برای برگزاری پنجمین دوره طرح بزرگ بررسی مصرف هستیم که ۹۵ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم طی چهارماهه آینده نتایج آن را استخراج و در اختیار وزارتخانه ها قرار دهیم.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بیان داشت: در واقع جزئی ترین مسایل خوراکی و تغذیه ایرانی در این کار ملی و بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد که می تواند در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های وزارتخانه های مرتبط اثرگذار باشد.

دکتر رزاز در ادامه به سرانه مصرف آبزیان در کشور اشاره کرد و بیان داشت: سرانه مصرف آبزیان در کشورهای اروپایی ۲۰ تا ۲۲ کیلوگرم است و در ایران این میزان از ۱۰ به ۱۲ کیلوگرم رسیده که نشان می دهد ریل گذاری ها در سال های گذشته به درستی انجام شده است و باید به شکل انسجام یافته به سمت افزایش سرانه مصرف آبزیان حرکت کنیم.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: ایران در خصوص برنامه های منطقه ای و فرامنطقه ای جزو کشورهایی هستیم که در پایگاه تغذیه و غذا قرار گرفته ایم و رقابت شدیدی بین ایران، عراق و عربستان وجود دارد.

وی گفت: انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزش و پژوهش در حوزه تغذیه فعالیت داشته و آمادگی دارد که زمینه همکاری ها در موضوعات علمی را با شیلات فراهم کند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تعداد دانشجویان انستیتو و دانشکده را ۸۰۰ نفر در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانست که از این تعداد ۸۰ تا ۱۰۰ دانشجو شامل مقطع PHD هستند.

دکتر رزاز درباره تفاهم نامه همکاری مشترک بین انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشو و سازمان شیلات کشور گفت: یکی از اقداماتی که در تفاهم نامه به آن اشاره شده است، تعیین ارزش غذایی آبزیان و سایر ماهیان است که در سال های گذشته نیز بوده و طی دو سال گذشته در جدول ترکیبات محاسبه شده است. اما نمی تواند به عنوان مجموعه کامل از انواع آبزیان در کل کشور جهت بررسی ها و مطالعات بعدی کار کرده است.

وی افزود: آلودگی  آب یکی از نگرانی های مردم است که این آمادگی وجود دارد تا در این مورد اقداماتی شود.

در ادامه دکتر خون میرزایی رییس سازمان شیلات کل کشور در جلسه امضا تفاهم نامه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با این سازمان گفت: شیلات به عنوان ضلع سوم همکاری با انستیتو، دانشکده و بخش علمی و آموزشی مجموعه وزارت بهداشت جا گرفته است  و خوشحالیم  تا در کنار همکاران بتوانیم همکاری هم افزایی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در آغاز انقلاب اسلامی، تولیدات شیلات حدود ۳۲ هزار تن, پرورش حدود ۳ هزار تن و صید حدود ۲۹ هزار تن بود، افزود: این در حالی است که  سال گذشته بیش از ۷۵۵ هزار تن صید و بیش از ۵۲۵ هزار تن پرورش در کشور داشتیم.

رئیس سازمان شیلات کل کشور بیان داشت:  تولیدات در حوزه شیلات در کشور طی سال  گذشته از یک میلیون و ۲۸۰  هزار تن فراتر رفت. به طوری که این میزان تولید با مقدار جزیی طبق تکلیف برنامه ای ما ۱۳ کیلوگرم بود اما عملکرد ما ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید.

دکتر خون میرزایی ادامه داد: سعی کنیم الگوی تغذیه را متناسب با شرایط جامعه و مسایل فنی مرتبط تنظیم کنیم و رویکرد تغذیه ای خود را اصلاح کنیم.

وی به روند افزایشی در شیلات کشور اشاره کرد و اظهارداشت: در حال حاضر با روندی افزایشی که در شیلات داریم و وجود زیرساخت ها و نیروی انسانی تربیت شده می توانیم با برنامه ریزی های لازم، مصرف سرانه آبزیان را در کشور بالا ببریم. در گذشته  به تولید فکر می کردیم و به صادرات کمتر توجه می شد.

رئیس سازمان شیلات کل کشور گفت: در حال حاضر که  ظرفیت های تولیدی مان افزایش یافته و با ارزآوری و صادرات خوبی روبرو هستیم، می توانیم با اشتراک گذاشتن توانمندی ها، تجربیات و  تقویت ارتباطات، نقاط ضعف کار را پوشش بدهیم.

دکتر خون میرزایی ایران را در تولید ماهی قزل آلا رتبه اول، خاویار در رتبه دوم، گوشت خاویاری در رتبه سوم، میگو متناسب با نوسانات که در جهان رخ می دهد در حدود رتبه دهم جهانی و صید در اقیانوس هند در رتبه اول منطقه قرار دارد.

وی اظهار خوش بینی در همکاری سازمان شیلات کل کشور با انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کرد.