1

جلسه کمیته صادرات سندیکای صنایع کنسرو ایران و میز کشوری عراق برگزار شد+نصاویر

ایجاد راهکارهای عملیاتی در خصوص ورود کالاهای ایرانی به بغداد، جنوب عراق و حمایت از صادرکنندگان نمونه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از سندیکای صنایع کنسرو ایران؛ این جلسه با حضور مهندس فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر بازرگانی عربی و افریقایی، مهندس بازاری مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، نماینده اتاق بازرگانی ایران، جمعی از تولیدکنندگان مطرح کشور، انجمن های صنایع غذایی، میررضوی دبیر سندیکا و مظفر عبدالله رییس کمیته صادرات سندیکا در محل سالن جلسات میلاد سازمان توسعه تجارت برگزار گردید و پیرامون مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غدایی به کشور عراق به بررسی و تبادل نظر پرداخته شد.

سید محمد میررضوی با اشاره به موضوع مقطعی بودن صادرات کنسرو رب گوجه فرنگی و چالش هایی که طی سه سال گذشته برای تولید کنندگان به وجود آمده است، گفت: صادرات یک هنر است و از دولت محترم خواستار حمایت همه جانبه از صادرکنندگان و لزوم نظرخواهی از تشکل های ذیربط قبل از اتخاذ هر گونه تصمیم نهایی شد.

سید مظفر عبدالله رییس کمیته صادرات سندیکا افزود: با توجه به اینکه کالاهای ایرانی در کشور عراق با استقبال فراوانی روبرو میگردد و کردستان عراق از دیرباز خواستگاه تجارت با ایران بوده است، لزوم رایزنی با عراق در جهت رفع مانع تراشی های تبعیض آمیز نسبت به  کامیون های حمل بار ایرانی در مناطق بغداد و جنوب عراق را خواستار شد.

عبدالله تصریح کرد: بسیاری از اعضای سندیکا از برندهای ملی و مطرح بوده و از نظر کیفیت محصول و تطابق با استانداردهای جهانی با کشور ترکیه قابل رقابت بوده و اگر صادرکنندگان از حمایت های بیشتری برخوردار باشند بازار عراق و کشورهای همسایه به مقاصد صادراتی طلایی مبدل می گردند.

در پایان سایر مدعوین نیز مشکلات و نقطه نظرات واحدهای تولیدی خود را ارائه نمودند.

سایر محورهای مورد بحث:

  • معرفی بازار عراق و روابط تجاری دو کشور
  • بررسی موقعیت رقبای ایران در کشور عراق
  • بررسی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به عراق طی پنج سال اخیر

تصمیمات:

  • معرفی شرکت خبرگان بین المللی جهت تایید استاندارد کالاهای ایرانی و سایر موارد مرتبط با این موضوع
  • ارسال مکاتبات انجمن ها به دفتر مهندس بازاری در خصوص مشکلات صادراتی به کشور عراق
  • پیگیری سفر رییس اتاق بازرگانی اتاق ایران و اتاق مشترک به کشور عراق به همراه هیئت تخصصی در حوزه مواد غذایی و کشاورزی
  • بهره برداری از امکانات مرکز تجاری ایران در سلیمانیه با هدف برند سازی و توسعه صادرات مواد غذایی
  • پیشنهاد مشارکت شرکت های توانمند ایرانی در نمایشگاه اختصاصی بازرگانی ایران در اربیل عراق

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: سندیکای صنایع کنسرو ایران