1

جهش ۵۸ درصدی صادرات پسته ایران به اسپانیا در سال ۲۰۲۲

گزارش اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، میزان صادرات پسته ایران به اسپانیا به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای پسته اروپا، افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از اتاق بازرگانی ایران؛ آنطور که از گزارش اتاق بازرگانی مشترک ایران و اسپانیا بر می‌آید، ایران توانسته به عنوان دومین صادرکننده بزرگ پسته به اسپانیا خود را مطرح کند.

اتاق مشترک ایران و اسپانیا در گزارش آماری تا پایان سال ۲۰۲۲ وضعیت تجارت پسته با این کشور را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش حجم تجارت خارجی اسپانیا در بخش پسته به میزان ۱۶۱ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۲۰۰ یورو بوده است که از این مقدار، ۳۰ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۱۰ یورو مربوط به صادرات و میزان ۱۳۱ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۱۹۰ یورو مربوط به واردات این کشور بوده است.

ایران که پس از آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده پسته اسپانیا است، در سال ۲۰۲۲، دو هزار و ۶۸ تن و ۵۳۰ کیلوگرم پسته به ارزش ۲۳ میلیون ۹ هزار ۶۸۰ یورو به این کشور صادر کرده است. صادرات پسته ایران به اسپانیا در این سال نسبت به سال ۲۰۲۱ که بالغ بر ۸ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۵۰ یورو بوده است، رشد ۵۸.۰۳ درصدی داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد تراز تجاری اسپانیا در بخش پسته در سال ۲۰۲۲ منفی ۱۰۰ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۱۸۰ یورو بوده است.

بر اساس گزارش اتاق مشترک ایران و اسپانیا پنج کشور اول مقصد صادرات پسته اسپانیا به ترتیب ایتالیا با هفت میلیون و ۵۶۰ هزار و ۸۶۰ یورو، فرانسه با ۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۵۰ یورو، آلمان با سه میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۱۰ یورو، هلند با دو میلیون و ۱۵۷ هزار و ۲۹۰ یورو و پرتغال با یک میلیون و ۵۷۲ هزار و ۲۳۰ یورو بوده‌اند.

همچنین پنج کشور اول مبدأ واردات پسته اسپانیا به ترتیب آمریکا با ۹۳ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۶۳۰ یورو، ایران با ۲۳ میلیون و ۹ هزار و ۶۸۰ یورو، آلمان با ۹ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۶۰ یورو، چین با یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۸۰۰ یورو و امارات متحده عربی با ۷۶۲ هزار و ۹۲۰ یورو بوده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق ایران