1

جوجه یکروزه مجدد گران شد

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی از افزایش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تصریح کرد: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده است که امیدواریم مجدد افزایش نیابد.

وی افزود: گرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها جوجه با نرخ ۷ تا ۸ هزار تومان را قبول ندارند و اذعان می کنند که عرضه با این نرخ ها بازار گرمی است، اما بیان چنین اظهاراتی فرار روبه جلو و شانه خالی کردن از مسئولیت است.

اسداله نژاد ادامه داد: مسئولان ذی ربط با عوامل افزایش قیمت جوجه یکروزه نمی خواهند برخورد قانونی داشته باشند و به عبارت دیگر مسئولان نمی خواهند بپذیرند که قیمت تمام شده برای مرغدار افزایش یافته است، درحالیکه افزایش قیمت مولفه های تولید نظیر ریز مغذی، جوجه یکروزه، کنجاله سویا و حمل و نقل حداقل ۱۵ درصد بر نرخ تمام شده تولید اثر گذار است.

این مقام مسئول در واکنش به عرضه مرغ گرم بالاتر از نرخ مصوب بیان کرد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، مرغداران مرغ تولیدی با نرخ مصوب عرضه می کنند که با این وجود مغازه داران مکلف به عرضه مرغ با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان هستند.

به گفته وی، با وجود افزایش هزینه های تولید انتظار می رود که قیمت مصوب مرغ اصلاح شود تا واحدهای مرغداری متحمل زیان نشوند، در غیر این صورت جوجه ریزی کاهش می یابد.

اسداله نژاد با بیان اینکه تامین نهاده همانند قبل در حال انجام است، گفت: گرچه در شرایط فعلی ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز از سامانه بازارگاه تامین می شود، اما همچنان با تاخیر به مرغداران عرضه می شود که با این وجود باید منتظر ماند و دید که دولت بعد در ارتباط با تامین نهاده چه تصمیمی اتخاذ می کند و آیا راهکاری برای اصلاح سیستم وجود دارد یا خیر؟

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ به بازار وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر مرغ در تمامی فروشگاه ها و مغازه های پروتئینی وجود دارد، اینکه برخی واحدها به تخلف با نرخ مصوب عرضه نمی کنند، هیچ ارتباطی به میزان تولید ندارد.

این مقام‌مسئول با اشاره به میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری در خرداد گفت: با توجه به واردات بخشی از جوجه مورد نیاز از طریق واردات و کاهش عطش بازار برای جوجه ریزی مازاد بر ظرفیت پیش بینی می شود که ۱۲۰ میلیون قطعه تا پایان این ماه جوجه ریزی صورت گیرد که این میزان جوابگوی نیاز داخل است اما به اعتقاد بنده این آمارها نیاز به راست آزمایی دارد.

به گفته وی، در فصول گرم سال، میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری همانند ماه های خنک سال نیست به طوریکه مرغداران تقاضایی مبنی بر مازاد جوجه ریزی از مجوز خود را ندارند که این امر منجر به کاهش عطش بازار شده است.

قطعی برق تلفاتی در واحدهای مرغداری نداشته است

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره تاثیر قطعی برق اخیر بر میزان تلفات مرغ بیان کرد: با توجه به حساسیت کار، واحدهای مرغداری ژنراتور خوبی دارند که به دلیل آمادگی واحدها، خسارتی از این حیث به مرغداران وارد نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: گرچه خسارتی ناشی از قطع برق حذف گله واحدها نداشتیم، اما به طور طبیعی در فصل گرما، تنش گرمایی علاوه بر افزایش ۲ برابری تلفات، تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان