1

حجتی: آینده روابط کشاورزی چین و ایران رو به رشد است

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط بسیار خوب و مناسب چین و ایران در عرصه های مختلف اظهار کرد روابط دو کشور در حوزه کشاورزی و اقتصادی نیز روشن و رو به رشد است.

 

 

محمود حجتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پکن افزود: فکر می کنم با عزم و اراده ای که مسئولان عالی رتبه چین داشته و دارند و همچنین ملاقات هایی که با مقامات این کشور داشتم عزم راسخی برای همکاری های هرچه بیشتر و روابط عمیق تر میان دو کشور وجود دارد.

او با اشاره به اینکه دو کشور مایل به تداوم همکاری های فنی و علمی در زمینه های مختلف هستند تصریح کرد: همکاری های کشاورزی چین و ایران دارای پایه محکم و چشم اندازی وسیع است.

وی با تشریح سفر خود به کشورهای مغولستان و چین تصریح کرد: در مغولستان علاوه بر پیگیری مسایل و مشکلات مربوط به واردات گوشت دام سبک، مسایل و مشکلات پیش روی تجار ایرانی برای صادرات و واردات محصولات دامی و کشاورزی نیز با مقامات وزارت کشاورزی مغولستان مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر کشاورزی در ارتباط با سفر خود به چین نیز گفت در دیدار با وزیر گمرک این کشور مسایل مربوط به قرنطینه ها اعم از قرنطینه گیاهی و دامی، مبادله کالاها و صادرات مورد بررسی قرار گرفت و تفاهم نامه ای هم در مورد قرنطینه گیاهی مورد مبادله قرار گرفت.

حجتی افزود: قرنطینه مسایل مربوط به دامپزشکی خصوصا مسایل مربوط به آبزیان هم مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم مشکلات موجود بر سر راه مبادله این کالاها در آینده نزدیک مرتفع شود.

وی در مورد ملاقات با وزیر کشاورزی هم گفت: در این نشست مسایل و موارد مورد علاقه دو طرف بررسی شد و بر توسعه مناسبات در زمینه های مختلف کشاورزی تاکید شد.

وزیر کشاورزی همچنین به دیدار خود با رییس پژوهشگاه علوم کشاورزی چین اشاره کرد و گفت: در این دیدار نیز بر ضرورت همکاری های فنی، انتقال تجربیات، توسعه مناسبات دوجانبه و پشتیبانی علمی از یکدیگر در بخش های مختلف تاکید شد.

وی تصریح کرد در دیدار با وزیر کشاورزی چین همچنین قرار شد همکاری های دو کشور در چارچوب یک کارگروه مشترک پیگیری شود که نمایندگان دو طرف برای شرکت در این کارگروه معرفی شدند و امیدواریم بتوانیم این همکاری ها را ادامه دهیم.

او اظهار کرد در این نشست دو کشور بر همکاری در زمینه تحقیقات در حوزه کشاورزی از جمله مسایل مربوط به تحقیقات در زمینه بذر تاکید کردند.

حجتی در مورد سفر به چینگدائو هم تصریح کرد در این شهر از نحوه تولید و پرورش ماهی با استفاده از استخرهای ساحلی و همچنین پرورش ماهی در قفس های دریایی و سایر توانمندی های این حوزه بازدید کرد.

وزیر کشاورزی گفت: در ادامه از مرکز تحقیقات تولید برنج در مزارع و اراضی شور در سواحل چینگدائو بازدید شد و تحقیقات پژوهشی چین در این زینه از جمله نحوه شیرین کردن زمین ها و همچنین افزایش راندمان مورد بررسی قرار گرفت.

«محمود حجتی» سه شنبه شب با هدف تقویت و توسعه روابط اقتصادی در حوزه کشاورزی در سفری چهار روزه وارد پکن شد.

دیدار  با همتای چینی خود، بازدید از پژوهشگاه علوم کشاورزی چین و دیدار با رییس سازمان خوار و بار جهانی(فائو) از دیگر برنامه های وزیر کشاورزی در چین بود.

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به چین، روز گذشته (جمعه) از چند طرح نمونه کشاورزی در شهر چینگدائو واقع در شرق این کشور بازدید کرد.

سرویس خبری: مجلس و دولت