1

حذف واسطه ها دستاورد درج قیمت تولید برکالا

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان گفت: با درج قیمت تولید برکالا واسطه ها از زنجیره توزیع حذف و کالا به قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مهدی نقدی با بیان اینکه در راستای شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه‌ها و اتاق اصناف اعلام شده است، اظهار کرد: از این پس باید قیمت تولید همراه با تاریخ تولید بر این کالاها درج شود.

وی با بیان اینکه با مشخص شدن زمان و قیمت تولید می توان قیمت عادلانه‌ای را برای کالا عرضه تعیین کرد، افزود: بر اساس این دستورالعمل، قیمت تولیدکننده ‌واردکننده درج‌شده روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات‌ارزش‌افزوده یا معاف از مالیات‌ارزش‌افزوده در کنار قیمت به‌منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.

نقدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیه واحدهای صنفی توزیع‌کننده از خرید کالاهای آب‌معدنی، آب‌میوه، ماءالشعیر، نوشابه‌های گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو، پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده روی بسته‌بندی خودداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: قیمت مصرف کننده توسط فروشنده با در نظر گرفتن سود خود روی کالا درج می‌شود.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان گفت: این طرح خوبی است که موجب حذف واسطه‌ها می شود و فروشنده هم نمی‌تواند هرچقدر که بخواهد کالا را نگهداری کند.

وی افزود:  این طرح در گیلان مانند همه کشور در حال اجرا است و به زودی بر تعداد این اقلام اضافه خواهد شد.

نقدی تصریح کرد: آخرین برآوردی که انجام شده است در نهایت هر کالا باید ۳۰ درصد بر قیمت تولید کننده اضافه شود و حتی در دورترین مکان هم برای فروش برود بیش از این میزان نباید سود به کالا تعلق گیرد.

وی افزود: با اجرای خوب این طرح از احتکار جلوگیری خواهد شد و با کالای قاچاق هم مبارزه می‌شود.

بر اساس این گزارش، حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصـرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود؛ شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰‌درصد) و سود خرده‌فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷‌درصد منطبق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) است.

 همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.

خرده‌فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین ‌درصد سود اعمالی را نیز به‌صورت شفاف درج کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا