1

وزیر جهاد کشاورزی: افزایش ۳ تا ۴ برابری تولیدات کشاورزی منطقه مغان با بهره‌برداری از طرح پایاب سد خداآفرین

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح ۴۲ هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان گفت: این طرح از نظر وسعت و مسایل فنی و نوآوری نمونه مشابهی در کشورهای همسایه و حتی جهان ندارد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی روز سه‌شنبه در بازدید از طرح ۴۲ هزار هکتاری پایاب در پارس‌آباد مغان بیان کرد: در این پروژه بیش از  ۱۲۰۰سنتر پیوت نصب می‌شود  و با بهره برداری از آن تحول بزرگی در کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه  ۷۵ درصد از اراضی مطالعه شده در این طرح دیم بوده و تبدیل به آبی می‌شود، بیان کرد: بهره برداری از این طرح بزرگ موجب افزایش  ۳.۵ تا ۴ برابری  عملکرد تولید خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هشت هزار هکتار زمین زراعی و ۲ هزار هکتار باغ در اجرای مرحله اول این طرح  با اختصاص آب در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته و تا پایان سال جاری نیز هفت هزار هکتار دیگر به کشاورزان واگذار خواهد شد.

خاوازی اظهار کرد: این طرح سیمای اقتصادی منطقه مغان را کاملا تغییر داده و با ایجاد حلقه‌های فرآوری، بسته بندی، لجستیک، حمل و نقل و صادرات محصول،  به برندی برای استان اردبیل تبدیل خواهد شد.

وی گفت: این طرح بزرگ هدیه مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مجموعه مدیران جهاد کشاورزی و نیرو به مردم منطقه مغان و استان اردبیل است و موجب سه تا چهار برابر شدن تولید محصولات کشاورزی این منطقه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره قیمت پایین محصولات تولیدی و متضرر شدن کشاورزان در هنگام برداشت محصول گفت: با ابلاغ الگوی کشت و تنظیم بازار در پاییز، تلاش می‌شود تا این مشکل به حداقل برسد.

سرویس خبری: کشاورزی