1

خرید غذایی چین تمام شدنی نیست

شرکت کارگیل که بزرگترین بازرگان کالاهای کشاورزی در دنیاست، می گوید خرید غذایی بی سابقه چین هنوز تمام نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از بلومبرگ؛ دیو مک لنان، مدیرعامل شرکت کارگیل اظهار کرد: خرید چین حداقل چندین ماه دیگر ادامه خواهد داشت تا این کشور آسیایی ذخایر کافی سویا و ذرت را انبار کند. قیمتهای محصولات کشاورزی که از رکورد اندکشان در اوت بیش از ۵۰ درصد صعود کرده اند، باید افزایش بیشتری پیدا کند تا مصرف محدود شود.

چین که بزرگترین مصرف کننده گوشت خوک در جهان است، سرگرم خرید محصولات کشاورزی در سراسر جهان از آمریکا گرفته تا اوکراین برای تامین غذای دام خوک این کشور است که پس از بیماری خوکی مرگبار، بهبود سریعتر از حد انتظاری داشته است. طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، صادرکنندگان آمریکایی میزان بالایی ذرت به چین فروخته اند و خرید سویا توسط چین، سریعترین روند رشد را دستکم از سال ۱۹۹۱ به این طرف نشان می دهد.

خرید چین سود شرکتهای کالاهای کشاورزی را که در سالهای اخیر به دلیل محصولات فراوانتر ضعیف شده بود را بهبود بخشیده است. سود صادرات سویا از بنادر خلیج مکزیکو سال گذشته به بالاترین حد از دستکم سال ۲۰۱۶ رسید.

این امر به افزایش سود شرکت بازرگانی کارگیل کمک کرده است. در یک سال معمولی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمد این شرکت مربوط به تجارت و فعالیتهای تجاری مانند مدیریت ریسک است. مک لنان اظهار کرده که نتایج مالی تقریبا به سطوح مذکور رسیده است.

به گفته مدیرعامل کارگیل، چین احتمالا ۲۰ میلیون تن ذرت برای تامین خوراک دام و ایجاد ذخایر به عنوان تضمین امنیت غذایی وارد خواهد کرد. این رقم دو برابر سهمیه واردات سالانه است که از سوی سازمان جهانی تجارت تعیین شده است. اگرچه چین سریعتر از سایر کشورها از شیوع ویروس کرونا احیا شده اما موارد جدید ابتلا در این کشور ظاهر شده است.

چین از طریق شرکت کافکو اینترنشنال که بازوی بازرگانی بزرگترین شرکت غذایی این کشور است، ذرت آمریکایی را خریداری کرده است. اما گزارش فروشها اغلب با تاخیر اعلام می شود. خرید زیرمجموعه آمریکایی کافکو هم تا زمان توافق نهایی برای فروش به چین اعلام نمی شود و تنها وقتی توافقات از طریق بازوی این شرکت در ژنو اعلام می شود که خرید از یک شرکت آمریکایی انجام گرفته است. مسائل دیگری در خصوص شفافیت هم وجود دارند. چین وقتی با سهمیه واردات افزون بر سهمیه تعیین شده از سوی سازمان جهانی تجارت موافقت می کند، همیشه به بازار خبر نمی دهد. پشت درهای بسته، برخی از مدیران شرکتهای کشاورزی آمریکایی از این مسئله که به ضرر آنهاست، شکایت دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال مدیرعامل کارگیل بر این باور است که اینها واقعیت تجارت است و ترجیح می دهد به این خوش بین باشد که چین به فاز اول توافق تجاری با آمریکا و احتمالا فاز دوم تحت دولت بایدن ادامه می دهد. البته باید دید دولت آمریکا چه سیاست تجاری را در قبال چین انتخاب می کند.

سرویس خبری: بین الملل