1

خودکفایی دانه‌های روغنی مستلزم اعلام نرخ منطقی خرید تضمینی

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: اگر نرخ منطقی خرید تضمینی دانه‌های روغنی اعلام نشود، دیگر کشاورزان رغبتی به کشت نخواهند داشت.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روغن مورد نیاز در داخل کشور از طریق واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: با توجه به تامین بخش اعظم روغن مورد نیاز از طریق واردات، به نظر می‌رسد که برنامه ریزی درستی در این خصوص انجام نشده تا کشاورزان به سمت کاشت دانه‌های روغنی سوق داده شوند.

۹۰ درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود

او افزود: با توسعه کشت دانه‌های روغنی علاوه بر تامین کنجاله خوراک دام، کارخانه و صنایع تبدیلی بخش روغن مجدد فعال می‌شوند که با این وجود ظرفیت بزرگی در بخش اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

ملک زاده با بیان اینکه کلزا در راس دانه‌های روغنی قرار دارد، گفت: تا قبل از افزایش کود‌های فسفاته و پتاسه قیمت پیشنهادی خرید تضمینی هر کیلو کلزا ۵ هزار و ۲۲۷ تومان اعلام شد که با حذف یارانه نهاده‌های تولید و افزایش قیمت کود، نرخ خرید تضمینی هر کیلو کلزا باید ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان اعلام شود تا تولید برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان تصریح کرد: اگر دولت قیمت کلزا را در محدوده ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان اعلام‌ نکند، کشاورزان رغبتی به کشت دانه‌های روغنی نخواهند داشت، در حالی که با اعلام قیمت منطقی و افزایش سطح زیرکشت ظرف ۴ سال آینده در بخش روغن به خودکفایی خواهیم رسید.

سرویس خبری: کشاورزی