1

خوزستان با کمک هلند با کم آبی سازگار می شود

استاندار خوزستان با اشاره به خشکسالی های اخیر در کشور و استان و ضرورت مقابله و سازگاری با آن گفت: قصد داریم با کمک دانش هلند، این استان را با کم آبی سازگار کنیم.

 

غلامرضا شریعتی در نشست با سفیر هلند در ایران و سفیر ایران در این کشور اظهار کرد: از مواضع اصولی کشور هلند در حمایت از برجام تشکر کرده و امید است با رفع دیگر موانع پیش رو در تبادل اقتصادی، همکاری بین خوزستان و کشور هلند ادامه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به پیشینه ۴۰۰ ساله روابط تجاری بین دو کشور ایران و هلند، امیدوارم این روابط با گستردگی بیشتری دنبال شده و بتوانیم اقدام عملی در زمینه های مختلف انجام دهیم.
استاندار خوزستان گفت: تلاش داریم با تغییر رویکردهای مدیریتی و ترسیم یک نقشه راه برای حوزه های آب و کشاورزی، تولید و بهره وری را در خوزستان افزایش داده و به همین دلیل به همکاری تجاری و دانشگاهی خوزستان و هلند اصرار داریم.
وی با اشاره به ظرفیت ها و اهمیت خوزستان در کشور گفت: شرایط خوزستان با داشتن بیشترین آب های جاری کشور، موقعیت استراتژیک و داشتن ۱۵ درصد سهم کشاورزی کشور می طلبد تا همکاری تجاری و دانشگاهی بین ۲ کشور افزایش یابد.
وی با تاکید بر تمایل خوزستان به ارتباط دانشگاهی با کشور هلند اظهارکرد: هلند از کشورهایی است که بیشترین پیشرفت در زمینه بهره وری بالا در کشاورزی و استفاده بهینه از آب داشته و امیدواریم تا با کمک دانش این کشور به ویژه دانشگاه هایی مانند دلفت و واخنینگن و استفاده از این تجربیات، روش های نوین را در کشاورزی خوزستان به کار گیریم.
شریعتی با اشاره به نقش استراتژیک خوزستان در کشور اظهارکرد:روزانه بیش از ۲٫۷ میلیون بشکه نفت در خوزستان تولید شده و این استان، پس از تهران بیشترین نقش را در تولید ناخالص ملی کشور دارد.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر نیاز است تا در روش های کشاورزی و کارهای صنعتی تجدید نظر شود و به روش و کشت هایی روی آوریم که بیشترین بهره وری را داشته باشند.

** قصد انعقاد قرارداد با دانشگاه واخنینگن هلند
شریعتی با بیان اینکه خوزستان قصد دارد در زمینه ترسیم نقشه راه برای کشاورزی، آب، محیط زیست و گرد و غبار قراردادی با دانشگاه واخنینگن داشته باشد، ادامه داد: آب شرب، آب شیرین کن ها، تصفیه خانه های آب شرب و سدهای پلاستیکی کارون از دیگر مسایلی است که علاقمندیم در خصوص آنها با این دانشگاه قراردادهای همکاری و مطالعاتی امضا کنیم.
وی همچنین به بحث شور ورزی در خوزستان اشاره کرد و گفت: در خوزستان حدود سه میلیارد متر مکعب زه آب وجود دارد که بر خلاف کشورهای پیشرفته، بدون استفاده رها شده و تبخیر آن باعث شوری زمین های کشاورزی می شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: استفاده از آب شور زه آب ها برای کشاورزی و آبزی پروری یکی دیگر از برنامه های جدی همکاری ما با کشور هلند است که در این زمینه تجربه زیادی دارد.

** ایجاد مرکز تحقیقات شور ورزی در خوزستان
وی گفت: قصد داریم مرکز تحقیقات شور ورزی برای استفاده از این زه آب ها در خوزستان ایجاد کنیم و در این زمینه نیاز به تجربیات کشور هلند داریم که تولید در سطح و بهره وری زیادی در کشاورزی خود دارد.
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز اظهارکرد: علاج بخشی،بهینه سازی و افزایش بهره وری در تصفیه خانه های خوزستان از محورهای گفت و گو با هیات هلندی بود که بر اساس آن سه تصفیه خانه کوت عمیر، شماره ۲ کیان آباد اهواز و آبادان به عنوان پایلوت در نظر گرفته و طرح اولیه ارایه شده که در حال بررسی است.
صابر علیدادی ادامه داد: تولید و نوشتن یک دستورالعمل بومی برای تصفیه خانه ها بر اساس استاندارد روز جهان از دلایل طرح این موضوع با هیات هلندی بود.
وی آموزش و مشارکت دانشگاه واخنینگن و دلفت با دانشگاه شهید چمران اهواز را از دیگر محورهای گفت و گو باهیات هلندی اعلام کرد.
علیدادی افزود:توسعه ، طراحی و تولید آب شیرین کن ها، نوشتن طرح جامع برای آب، کشاورزی و محیط زیست، گفت و گو با شرکت تریپل اچ و جوینت چینی در مناقصه بین المللی تصفیه خانه های اهواز و آموزش از دیگر محورهای گفت و گو با هیات هلندی بود.