1

داروخانه های دامپزشکی در برنامه ۱۵ ساله به کلینیک تبدیل می شوند

[heading]معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: هرچند اجباری برای تبدیل شدن داروخانه های دامپزشکی به کلینیک نیست اما تلاش داریم با کاهش جاذبه های داروخانه ها در یک روند ۱۰ تا ۱۵ ساله، آنها را به کلینیک های خدماتی دامپزشکی ارتقا دهیم.[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسعود هاشم زاده روز یکشنبه در گردهمایی یک روزه کشتار و مصرف آنتی بیوتیکها در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون آنچه که در داروخانه های دامپزشکی وجود دارد دارای جاذبه های بسیاری است که متاسفانه این جاذبه ها در حوزه کلینیک ها و درمانگاه ها کمتر دیده می شود.

وی ادامه داد: بنابراین در تلاشیم جذابیت های کلینیکها را افزایش داده تا رغبت برای کلینیک و خدمات مستقیم دامپزشکی ایجاد شود.
این مقام مسئول افزود: البته اجباری برای تبدیل شدن داروخانه ها به کلینیک ها وجود ندارد اما تلاش داریم با کاهش جذابیت های داروخانه ها در صورت نیاز، آنها تغییر مسیر داده و به کلینیک های دامپزشکی تبدیل شوند اما ساختار توزیع دارو در این سیستم برهم نخواهد خورد.
هاشم زاده تصریح کرد: هم اکنون یک هزار و ۷۰۰ داروخانه دامپزشکی رسمی و پنج هزار درمانگاه و کلینیک در کشور فعال است که سازمان دامپزشکی برای ساماندهی مصرف دارو برنامه هایی را در دست اجرا دارد.
وی گفت: در حوزه ساماندهی مصرف منطقی دارو سعی داریم نیازهای خدمات دامپزشکی را متناسب با شکل و شیوه های دامپروری کشور اصلاح کنیم؛ زیرا در سطح کشور دامداری سنتی در روستاها و شهرها نیز داریم.
وی اضافه کرد: در این ساختار با حذف واسطه ها در حوزه داروخانه های دامپزشکی علاوه بر کاهش هزینه های تمام شده خدمات دامپزشکی، القای مصرف بیش از حد دارو را نیز کنترل و مدیریت می کنیم که این ساختار حالت بین المللی دارد و در تمام دنیا طبق این ساختار عمل می کنند.
وی ادامه داد: هم اکنون در این ساختار بین وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب فاصله داریم که برای کاهش این فاصله به مدیریت نیازمندیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: دستورالعمل های ما در بخش صدور پرانه های خدمات دامپزشکی و فروش و عرضه دارو باید اصلاح شود.
به گفته هاشم زاده، سازمان دامپزشکی کشور این کار را شروع و سیاست و ضوابط تاسیس داروخانه ها را اعلام کرده است.

** دستورالعمل فروش داروها به زودی ابلاغ می شود
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: دستورالعمل مرتبط با فروش داروها به زودی تکمیل و ابلاغ می شود.
وی گفت: کسانی که در حوزه داروخانه ها فعالیت دارند نگران نباشند؛ این مسیر قرار است در یک دوره بلندمدت و به مرور زمان تغییر ساختار یابد و به طور حتم اولویت ها دیده می شود.
وی افزود: کسانی که پروانه دارند اگر بخواهند تغییری در نوع خدماتشان بدهند در اولویت قرار می گیرند.
هاشم زاده درباره داروخانه های غیرمجاز نیز گفت: در حال حاضر داروخانه غیرمجاز در کشور نداریم اما متاسفانه دلالان بسیاری در این بخش فعالند که با تماس های تلفنی فعالیت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم ارائه داروهای دامپزشکی به خارج از روال داروخانه ها و کلینیک ها راه پیدا نکند و در همین راستا زنجیره تولید، واردات، توزیع و عرضه به دامدار را ساماندهی کرده ایم؛ این بدان معناست که تولیدکننده و وارد کننده، تمام دارویی که تولید و وارد می کند را به صورت پخش های سراسری استانی در سامانه ثبت می کند.
وی تاکید کرد: امیدواریم سال آینده شاهد حذف واسطه ها و دلالان در بخش داروهای دامپزشکی باشیم.