1

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه: هشدار نسبت به آینده جوجه یکروزه در بازار

فارغی گفت: با استمرار روند کاهشی نرخ جوجه یکروزه در بازار، تولیدکنندگان جوجه یکروزه چاره ای جز حذف گله های مادر خود را ندارند.

 

 

غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تکذیب فروش هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار اظهار کرد: طی روز‌های اخیر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به کمتر از نرخ مصوب خود رسیده است، به طوریکه هم اکنون با نرخ ۲ هزار تومان به مرغداران عرضه می‌شود.

وی از افزایش ۱۴ درصدی جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و گفت: در دی و بهمن امسال هر ماه به طور متوسط ۱۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی شد که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه مرغ در ایام پایانی سال نیست.

فارغی با انتقاد از روند نزولی قیمت جوجه یکروزه در بازار بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، استمرار روند کاهشی نرخ جوجه یکروزه در بازار زیان‌های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با اشاره به اینکه آینده تولید جوجه یکروزه در معرض خطر است، افزود: اگر دولت نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان با نرخ مصوب را فراهم نکند، تولیدکنندگان جوجه یکروزه چاره‌ای جز حذف گله‌های مادر و مولد خود ندارند.

وی نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۳۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که مرغداران هر کیلو ذرت را با نرخ یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۴ هزار تومان از بازار آزاد خریداری می‌کنند.

فارغی ادامه داد: با توجه به افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری، قیمت مرغ با روند نزولی در بازار روبرو خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان آرامش بازار مرغ را مشروط به تامین به موقع و کافی نهاده با نرخ مصوب در اختیار تولیدکننده دانست و گفت: اگر نهاده‌ها به میزان کافی و با نرخ مصوب در بازار قرار نگیرد، بی شک تنش قیمت مرغ در ایام پایانی سال در بازار استمرار خواهد یافت.