1

دبیر انجمن صنایع لبنی: افزایش قیمت لبنیات صحت ندارد؛ نرخ خرید هر کیلو شیر خام ۲ هزار و ۷۵۰ تومان

باکری گفت: بنابر اطلاعات انجمن صنایع لبنی تاکنون قیمت ۱۲ قلم محصول لبنی که مشمول قیمت گذاری افزایشی بوده‌، تغییری نداشته است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت محصولات لبنی را تکذیب کرد و گفت: بنابر آمار و اطلاعات انجمن تاکنون هیچ  یک از کارخانه‌های لبنی قیمت ۱۲ قلم از محصولات لبنی را که شامل قیمت بوده‌اند، تغییر نداده‌اند.

او افزود: کارخانه‌های لبنی محصولات خارج از لیست قیمت گذاری را به دلیل افزایش هزینه‌های دستمزد، مواد بسته‌بندی، حمل و نقل و تغییرات نرخ ارز و جلوگیری از زیان اصلاح کردند.

باکری ادامه داد: کارخانه‌های لبنی ممکن است قیمت شیر شیشه‌ای را که تحت عنوان سنتی عرضه می‌کنند افزایش داده باشند، اما قیمت شیر بطری که مشمول نرخ گذاری است، تغییری نداده‌اند.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار تاکنون تصمیمی راجع به افزایش قیمت لبنیات اتخاذ نکرده است، گفت: تا زمانی که ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب را اعلام نکرده است، کارخانه‌های لبنی نباید قیمت محصولات را افزایش دهند.

او افزایش قیمت محصولات لبنی را منوط به تعیین تکلیف قیمت شیرخام دانست و افزود: افزایش ۱۲ قلم محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری در سال جدید منوط به آن است که ستاد تنظیم بازار در ابتدا نرخ شیرخام را بررسی و قیمت مصوب را اعلام کند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه قیمت محصولات لبنی به سبب افزایش هزینه‌های تولید همچون حمل و نقل و حقوق و دستمزد باید اصلاح شود، اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن اعلام کرد.

باکری با اشاره به اینکه کارخانه‌های لبنی تغییری در نرخ خرید شیرخام نداده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو شیرخام با نرخ ۲ هزار و ۶۵۰ تا ۲ هزار و ۷۵۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود و خرید شیرخام از سوی کارخانه‌های متوسط و کوچک در استان‌ها دچار نوساناتی شده است.

او با اشاره به اینکه بررسی قیمت تمام شده شیرخام در جلسه ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است، بیان کرد: پس از بررسی دفاتر قیمت تمام شده شیرخام و اعلام نرخ مصوب، قیمت ۱۲ قلم محصولات لبنی شامل اصلاح قیمت، قیمت گذاری می‌شوند.

صادرات محصولات لبنی به یک سوم رسید

دبیر انجمن صنایع لبنی درباره آخرین وضعیت صادرات لبنیات اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و محدودیت ارتباط با کشور‌های منطقه و بازار‌های جهانی برآورد می‌شود که صادرات محصولات لبنی نسبت به سال قبل به یک سوم کاهش یافته است.

او درباره آخرین وضعیت صادرات شیرخشک گفت: صادرات شیرخشک به آن میزانی که تصور می‌شد، صورت نمی‌گیرد و تنها میزان محدودی شیرخشک به عراق صادر می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر میزان شیرخشک مازاد در سطح کشور در حال آمارگیری است، اما دولت بخشی از مازاد تولید را به بازار‌های هدف صادر می‌کند و بخش دیگر را هم برای ذخایر استراتژیک در انبار‌ها نگه داری می‌کند.

سرویس خبری: صنعت غذا